Zprávy orgánů KVL ČR a komisí pro XVI. sněm v Přerově dne 20. 10. 2007 Zpráva revizní komise Revizní komise se za dobu od posledního sněmu zabývala zejména kontrolou plnění usnesení a činnosti představenstva, komisí, sekretariátu a hospodaření Komory a řešením stížností na členy Komory. Řešení stížností přitom vyžaduje nejvíce času a úsilí jak členů RK, tak i pracovníků sekretariátu. Stížnosti na veterinární lékaře Za období od posledního sněmu do konce července 2007, tedy za 8 měsíců, řešila RK na 7 zasedáních celkem 50 stížností na veterinární lékaře. 7 z nich bylo postoupeno Čestné radě, 10 vyřešila sama Revizní komise, 4 byly odloženy pro nedostatek důkazů, ve 13 případech RK neshledala pochybení veterinárního lékaře, 9 nepříslušelo do kompetence RK a 7 případů se stále řeší. Ve 2 případech podávali Revizní komisi podnět veterinární lékaři, ve 2 případech Policie ČR, ve 4 případech orgány SVS a v ostatních případech podávaly stížnost fyzické osoby, převážně majitelé a chovatelé zvířat. Revizní komise ve snaze navrhnout způsob, jak nárůstu počtu stížností předcházet, zpracovala podrobný přehled stížností, a to podle různých kritérií. Tab. 1 uvádí rozbor případů podle druhu zvířat. Je zřejmé, že v počtu dominují případy týkající se psa a kočky. Jednoznačně to odráží intenzivní individuální péči (počtem pacientů i rozsahem péče) a emocionální vztah klientů k tomuto druhu zvířat. Převážná část stížností byla motivována primárně podezřením na neadekvátní odbornou péči. Zdánlivě menšina případů se týkala komunikačních a etických aspektů. Určité komunikační selhání ovšem bylo možné zaznamenat v téměř ve všech těchto případech a lze říci, že mnoho stížností by nevzniklo, pokud by klient dobře chápal, o jaké onemocnění zvířete se jedná a co z toho vyplývá, včetně počínání veterinárního lékaře při ošetřování zvířete. K poruše komunikace došlo ve většině případů, kdy RK neshledala odborné pochybení a těch, které RK řešila osobní či písemnou domluvou veterinárnímu lékaři. Je příznačné, že relativně nejvíce komunikačních problémů se vyskytlo v internistických případech, neboť interní medicína představuje pro laika pravděpodobně nejabstraktnější, nejsložitější a nejobtížněji pochopitelnou součást medicíny. Některé stížnosti poukazovaly spolu s odborným problémem i na nevhodnou organizaci práce na veterinárních pracovištích (střídání ošetřujících lékařů, nerozlišení lékaře, asistenta a praktikanta, dlouhé čekání s urgentním pacientem apod.). Tab. 2 shrnuje rozbor stížností podle oborového rozvrstvení. Zvláštní pozornost si zasluhují případy gynekologicko-porodnické. Z 10 prezentovaných případů se jich 5 týkalo císařského řezu (fena) a 1 konzervativního vedení porodu (klisna), 4 kastrací (1 kočka, 1 kocour, 2 hřebci) a 2 zánětů pohlavního aparátu (1 klisna, 1 fena). Porody tedy činily plných 12% všech stížností, resp. 5 z 34 (15%) stížností týkajících se malých zvířat. Vezmeme-li v úvahu, že přímá asistence veterináře při porodu se v průměrné praxi malých zvířat vyskytuje s mnohem nižší četností než 12-15% případů, potvrzuje se tím obecné povědomí, že porodnictví představuje vysoce rizikový obor. Riziko ještě vynikne tím, že součástí porodnických stížností je vždy žádost o finanční kompenzaci, přičemž finanční požadavky majitelů bývají většinou v řádech statisíců Kč. Relativně nejvíce případů postoupených Čestní radě se týkalo interní medicíny (3 ze 14). Vždy šlo o neadekvátní volbu terapie vzhledem k diagnóze. V případech interní medicíny je také nejméně často shledáno, že veterinární lékař nepochybil (2 ze 14). Tab. 1: Rozbor stížností řešených RK, podle druhu zvířat
Tab. 2: Rozbor stížností řešených RK, podle oboru
Vysvětlivky: Etika/komunikace – v případu hrají rozhodující roli etické aspekty a aspekty vzájemné komunikace mezi veterinárním lékařem a majitelem Jiné – Týkající se porušení obecně závazných právních norem a vnitřních předpisů v jiné oblasti než odborné, nedostatky vedení dokumentace, spory o náhradu škody, welfare apod. Právní – Rozhodující v případu je právní, nikoli odborný nebo etický a komunikační aspekt Nepřísluší RK – Není v kompetenci RK tento případ řešit (přísluší Policii ČR, SVS, FÚ, soudu apod., nebo bylo promlčeno) Určitá část stížností týkajících se malých zvířat obsahovala i zmínky o necitlivém hodnocení výkonu veterinárního lékaře jiným kolegou a lze se domnívat, že tyto komentáře značnou měrou motivovaly stěžovatele k sepsání stížnosti. Pozitivní je ale skutečnost, že se při kontaktu stěžovatele s dalšími veterinárními lékaři se namísto pomlouvání stále častěji objevují i neutrální lékařské zprávy věcně hodnotící zdravotní stav zvířete. Přesto zůstává porušování profesního řádu pronášením nevhodných komentářů na adresu kolegy vážným problémem. Ze 6 případů skotu a prasat se jich 5 týkalo nesrovnalostí ve vyplnění osvědčení zdravotního stavu při přesunu na jatka a v 1 případě šlo o etický spor veterinárních lékařů mezi sebou. Zvláštní kapitolu tvoří případy charakterizované jako “jiné” či “právní”. 3 z nich se týkaly veterinárních lékařů, u nichž je nejasný právní aspekt jejich činnosti (osvědčení o oprávnění k činnosti, členství v KVL apod.). Ty jsou řešeny čistě právní cestou. Ve dvou stížnostech majitel zvířete udával, že veterinární úkon (1 euthanázie a 1 kastrace) byl na zvířeti proveden bez jeho vědomí (úkon objednávala jiná osoba). Některé modelové právní případy zpracovává na žádost Revizní komise právní oddělení formou rozboru pro budoucí poučení veterinárních lékařů v praxi. Ve 2 případech právních stížností šlo o hodnocení DKK a další představují různorodou směs bez jednotné charakteristiky (např. situace v útulku, welfare, osobní a právní spory chovatelů a chovatelských klubů mezi sebou apod.). Z rozboru věkové struktury veterinárních lékařů, na něž byla podána stížnost, vyplývá, že oproti minulému období došlo k výrazně více rovnoměrnému rozvrstvení stížností na všechny věkové skupiny, s výjimkou kategorie nad 60 let, která je ve stížnostech zastoupena nejméně. Vysoký nárůst byl zaznamenán v nejmladší věkové kategorii. Pokud by tento trend přetrvával do budoucna, mohl by znamenat signál vypovídající o nedostatečné profesní přípravě z pohledu zcela samostatné činnosti absolventa (bez vedení staršího kolegy) krátce po absolutoriu. Vyvozování takových závěrů je nyní předčasné, nicméně zjištěná data opravňují k doporučení tyto trendy bedlivě sledovat. Graf 1: Relativní počet stížností podle věku veterinárních lékařů Tabulka 3: Relativní počet stížností podle věku veterinárních lékařů
Vztáhne-li se počet stížností na veterinární lékaře v určité věkové kategorii k celkovému počtu členů KVL tohoto věku, zjistíme, že věková kategorie 36-45 let je skutečně “postihována” relativně nejčastěji, nejvyšší počet stížností není tedy pouhým proporcionálním odrazem počtu takto starých veterinárních lékařů v praxi (tab. 4). Tab. 4: Relativní počet veterinárních lékařů, na něž byla podána stížnost, podle věku
Podíl stížností na veterinární lékaře – muže a veterinární lékařky (vztaženo k počtu členů KVL) je zcela totožný (tab. 5). Tab. 5: Relativní počet stížností na veterinární lékaře a lékařky (vztaženo k počtu členů KVL)
Činnost představenstva, sekretariátu a komisí Vedení a průkaznost účetnictví je nadále na velmi vysoké úrovni. Přetrvávají pouze některé dílčí nedostatky stran dokladovosti jednotlivých cestovních příkazů a náhrad času a pozdního dodání k proplacení. V hospodaření s majetkem rovněž nebyly shledány závažné nedostatky. V činnosti představenstva a komisí apelujeme na to, aby v úkolech, které jsou součástí zápisů a usnesení, bylo vždy zadáno jméno zodpovědné osoby a termín splnění úkolu. Domníváme se, že by takový postup přispěl k lepší kontrolovatelnosti a tím i pružnosti a efektivitě práce představenstva a komisí. RK v Zápisu o kontrole činnosti členů představenstva uvedla několik příkladů úkolů, které trvají již více než rok a stále nebyly splněny ani nijak vysvětleny. Revizní komise v průběhu roku intenzivně spolupracovala s právním oddělením KVL, které na žádost RK zpracovávalo výklady některých právních aspektů činnosti veterinárních lékařů (majetkový vztah k diagnostickému materiálu, práce přesčas, placení pojištění, vymáhání pohledávek apod.). Ve snaze o omezení počtu stížností došlo ze strany představenstva k návrhu, aby byly stížnosti zpoplatněny, a to buď formou nevratného poplatku nebo kauce. RK tento návrh projednala a důrazně ho nedoporučuje, jednak z etických důvodů a jednak vzhledem k očekávané nepříznivé reakci chovatelské veřejnosti a s tím související negativní mediální publicitě. Doporučení Revizní komise pro další období: S ohledem na rozbor příčin a obsahu stížností doporučujeme: 1. Vzdělávací komisi: zaměřit se při pořádání seminářů mj. na témata
2. Představenstvu:
3. Doporučujeme pokračovat v rozborech příčin vzniku stížností na veterinární lékaře i v příštích volebních obdobích, neboť sledování vývoje by mohlo napomáhat v předcházení nespokojenosti klientů.
MVDr. Vladimír Tlučhoř, |