Komora veterinárních lékařů České republiky

KVL ČR byla založena zákonem 381 České národní rady ze dne 11. září 1991 o Komoře veterinárních lékařů ČR, ve znění pozdějších předpisů.

Obraz na titulce – Francisco Goya, Chlapci se psem

  SPOLEČENSKÁ RUBRIKA

Francisco Goya (1746–1828)
Chlapci se psem

 

Francisco de Goya ve svém realistickém vidění světa nikoho nešetřil, ani členy královské rodiny. Jeden dobový kritik o jeho portrétu královské rodiny v roce 1800 prohlásil, že král s královnou na obraze vypadají jako pekař se svou manželkou po výhře v lotynce.

Otec se živil výnosným pozlacováním, které v té době už pomalu upadalo, a tak naděje, že by mohl pracovat v otcově dílně, byla pramalá. Nastoupil do učení u barokního malíře José Luzán v Saragoze a po vyučení působil hlavně v Madridu. V letech 1775–76 zde navrhoval modely pro královskou manufakturu na výrobu koberců, byl jmenován profesorem na zdejší akademii a o dva roky později se stal dvorním malířem Karla III., španělského krále a později i Karla IV. Jeho cesta nahoru nebyla jednoduchá. Spory se zdejší akademií a jinými dvorními malíři o zakázky mu průběžně ztrpčovaly život. Po těžké nemoci Goya v roce 1792 ohluchl a zůstal hluchým až do konce života.

Pro jeho údajný milostný poměr s hraběnkou z Alby, kterou několikrát portrétoval, chybí věrohodné prameny. Tento příběh, jak se zdá, si Lion Feuchtwanger ve svém románě vymyslel. K nejznámějším obrazům patří nahá a oblečená Maja, kvůli kterým se Goya dokonce ocitl před španělskou inkvizicí. Obrazy byly v době svého vzniku spojeny a nahou Maju mohl člověk vidět po odsunutí oblečené verze.

Vedle malby se Goya věnoval grafi ce a jeho Los Caprichos (nápady) a Desastres de la Guerra (hrůzy války) dokazují, jak citlivě a kriticky vnímal tehdejší sociální a politický stav společnosti. V roce 1819 se Goya stěhuje na venkov na svůj statek, kde pomaluje stěny temnými fantaziemi, takzvanými Pinturas negras, černými obrazy. Ale ani na venkově neměl Goya klid a aby se vyhnul politickému pronásledování, odchází do Francie, do Bordeaux kde od roku 1824 až do své smrti v roce 1828 žil a pracoval. Zde také vznikl jeho poslední obraz Mlékařka z Bordeaux, o jehož autorství dnes někteří kunsthistorici vedou spory. Během svého pobytu v Bordeaux vyučoval malbě dceru své hospodyně jménem Maria del Rosario Weiss, což zase vedlo ke spekulacím, že Maria byla jeho dcera.

Pestrý život, a tak není divu, že se hrdinou románu Liona Feuchtwangera stal právě on, Francisco Goya.