Komora veterinárních lékařů České republiky

KVL ČR byla založena zákonem 381 České národní rady ze dne 11. září 1991 o Komoře veterinárních lékařů ČR, ve znění pozdějších předpisů.

Obraz na titulce – Velký pes, chlapec a trpaslík

  Společenská rubrika

Fyt, 1611–1661
Velký pes, chlapec a trpaslík

 

Holanďané byli odjakživa nejen dobří mořeplavci, ale i šikovní obchodníci a holandská společnost 17. století bohatnoucí na obchodu měla obrazy loveckých scén, úlovků, ovoce a květin ve velké oblibě. Ne snad proto, že by byli tak uměnímilovní a uměníznalí, ale spíše proto, že na nich nacházeli plody štědré přírody. Obklopeni blahobytem tak dráždili svůj apetit. Vlámské malířství se tehdy, díky relativně velké potřebě, začalo diferencovat na různé specialisty. Jedni se věnovali krajině – Jan Siberechts a Jan Wildens, někteří hospodským scénám – Adrien Brouwer a David Teniers, další na zvířata a zátiší – Frans Snyders a náš Jan Fyt. Další zase na portréty, architekturu či mořské scenérie. V sedmnáctém století prožívalo vlámské malířství zlatý věk a společnost té doby na území dnešního Holandska je v obrazech tehdejších umělců velmi dobře zdokumentována.

Jako ústřední motiv obrazu se zvířata začínají objevovat už ale během 16. století a jeden z nejznámějších případů je akvarel zajíce od Albrechta Dürera. A o jedno století později začínají tato zátiší se zvířaty malíři obohacovat, na scéně se objevují celé skupiny zvířat. A byli to právě holandští malíři Roelant Savery, Paulus Potter, se kterými jsme už měli tu čest se na titulkách Zvěrokruhu setkat, a Frans Snyders. Poslední byl žákem Pietera Bruegela mladšího, s jehož malířskými předky jsme se ve Zvěrokruhu také seznámili, a zase žákem posledního, tedy Franse Snyderse byl autor obrazu, s nímž se na titulce setkáváme dnes. Antverpský rodák Jan Fyt.

Narodil 15. března 1611 a zemřel v listopadu o padesát let později tamtéž, tedy ve svém rodném městě Antverpy.

Informace o něm jsou kupodivu poněkud sporé. Někdy okolo roku 1630 byl přijat do cechu svatého Lukáše cechu (malířský cech) a tři roky na to se vydal na studijní pobyt do Paříže, odkud pokračoval do Itálie. Po svém návratu se specializoval na obrazy zvířat a zátiší s květinami či ovocem. Chcete-li nějaký jeho obraz vidět na vlastní oči, je celkem jedno, v kterém koutě našeho globalizovaného světa se právě nacházíte. Londýn, New York, Michigan, Vídeň, Paříž, Florencie, Kodaň, Jerevan, Amsterdam, Cambridge, Madrid, Petrohrad, atd. Samozřejmě to nejsou všechna města, v jejichž galerii alespoň jeden obraz od Jana Fyta můžete spatřit. Nejblíže ovšem je Bratislava. Slovenská Národní galerie vlastní dva kousky: Poľovnícke zátišie s hlavou poľovníckeho psa a Lovecké zátišie so psíkom. Ale pokud se spokojíte pouze s obrazem obrazu, internet je téměř bezedný.