Komora veterinárních lékařů České republiky

KVL ČR byla založena zákonem 381 České národní rady ze dne 11. září 1991 o Komoře veterinárních lékařů ČR, ve znění pozdějších předpisů.

Sté výročí narození profesora Dyka

  Z historie

Karel Chroust, emeritní profesor VFU v Brně

Vzpomínka na člověka, pedagoga a odborníka

… Profesor Dyk v knihovně katedry parazitologie

 

Celé generace veterinárních lékařů mají v živé paměti tohoto dlouholetého a význačného učitele naší alma mater. Myslím, že je naší povinností zastavit se hlouběji u tak významného jubilea a přiblížit i mladším kolegům osobnost, která se hluboce zapsala do dějin naší veterinární medicíny a svojí rozsáhlou výzkumnou, pedagogickou, praktickou a především publikační činností vykonala obrovské dílo a významně přispěla i ke zvýšení obecné vzdělanosti opřené o poznatky vědy.

Prof. MVDr. Václav Dyk, DrSc., se narodil 27. února 1912 ve Strakonicích. Jeho životní dráhu předurčilo jak jeho rodiště na soutoku Otavy a Volyňky, tak i seznamování se s přírodou od raného dětství. Bylo to zásluhou především jeho otce, vášnivého rybáře a myslivce, a dále i tehdy jeho vynikajících středoškolských profesorů.

Právě již do doby středoškolských studií spadá začátek jeho odborné činnosti, kdy jako sextán uskutečnil první samostatný výzkum potravy pstruha v drobných potocích svého rodiště, sledoval průtahy ptactva a seznamoval se s technologií chovu lososovitých ryb. Prvního uznání se mu dostává již při maturitě na reálném gymnáziu v Táboře, kdy přebírá prestižní plaketu časopisu Vesmír za aktivní zájem o přírodní vědy. Skutečný vědecký zájem začíná a také přináší úspěchy po vstupu na Vysokou školu veterinární v roce 1931. Od prvého ročníku pracuje jako demonstrátor na tehdejším biologicko-parazitologickém ústavu u profesora Hykeše a první jeho vědecká práce vychází již v roce 1932 v tehdejších Biologických spisech Vysoké školy zvěrolékařské.

jako sextán uskutečnil první samostatný výzkum potravy pstruha

V roce 1935 spolu se svým strýcem Antonínem Dykem profesorem na Vysoké škole zemědělské a lesnické v Brně vydává knižní kompendium o našem rybářství. Po dosažení zvěrolékařského diplomu v roce 1938 byl vyzván k nástupu na asistentské místo na tomto ústavu, kde po půl roce předkládá a obhajuje doktorskou dizertaci, v níž řeší problematiku přirozené potravy pstruha a lipana. Zájem o obor zoologie a antropologie jej přivádí ke studiu na přírodovědecké fakultě univerzity v Brně, které je však přerušené okupací a uzavřením vysokých škol nacisty v roce 1939. V roce 1940 proto přechází na Výzkumnou stanici rybářskou a hydrobiologickou ve Vodňanech. Náplní jeho práce se zde stává především kontrola zdravotního stavu ryb, selekce matečných ryb a zimování osádek. Získává tak přístup k rozsáhlému materiálu různých druhů ryb a rychle přibývá i poznatků z morfologie, biologie a ekologie. Publikuje řadu nových poznatků týkajících se rozmnožování ryb, spotřeby kyslíku v některých vývojových etapách, vyměšování trávicích enzymů kapra a lína jako podklad k objasnění některých otázek v průběhu jejich zimování. Významné jsou dále studie odolnosti některých druhů ryb na toxické látky v různých obdobích jejich aktivity v průběhu roku, jakož i hydrobiologická studia týkající se důsledků znečištění vodních toků z půdy a prostředí a následných vlivů na hromadná hynutí a znečišťování prostředí. Zde vyklíčila i myšlenka dát rybářské praxi moderní účelové kompendium a v roce 1944 vychází jeho první vydání knihy Naše ryby, které se do roku 1956 dočkalo dalších tří doplněných vydání a představovalo významnou pomůcku nejen pro odbornou rybářskou, ale i laickou veřejnost.

V roce 1946 přechází na výzvu ministerstva zemědělství na Výzkumnou stanici zemědělskou v Opavě, aby zde organizoval rybářský výzkum. V průběhu tohoto dvouletého působení publikuje další poznatky a svými výzkumy přispívá významně potřebám odborné praxe, ale např. i akvaristiky. Zde vychází i jeho významné ochranářské dílo národohospodářského významu České perly. V roce 1948 byl vyzván k návratu na alma mater. Habilituje se z biologie a parazitologie a přechodně vyučuje i zoologii. Návrat do válkou zpustošeného ústavu přinesl léta usilovné práce s organizací výuky a přípravou učebních pomůcek. Do této doby spadá i zavedení výuky chorob ryb a včel a patologii ryb přednáší dočasně i na Agronomické fakultě Vysoké školy zemědělské v Brně.

 

… Při zkoušce studentů z nemocí ryb

V oblasti výzkumu navazuje na tradici zoologicko-biologického ústavu. Se spolupracovníky provádí helmintologické výzkumy ryb řeky Moravice, reviduje některé skupiny helmintů ryb jižní Moravy a věnuje se např. i výzkumu cizopasníků ryb tatranských jezer. Vytváří tak postupně v oblasti ichtyopatologické vlastní vědeckou školu, které se dostává i významného mezinárodního uznání. V roce 1948 a 1949 vydává se svými spolupracovníky z Vodňan (V. Podubským a E. Štědronským) významná díla Naše rybářství a Umělý chov ryb. Zcela mimořádný přínosem pro studenty i veterinární praxi je ale jeho kniha Nemoci našich ryb, která byla vyznamenána Cenou osvobození města Brna a od prvého vydání v roce 1952 se dočkala do roku 1961 dalších dvou doplněných a rozšířených vydání.

velmi dobře dovedl odhadnout zájem a schopnosti studentů

Dílo prof. Dyka však nezůstává omezeno pouze na oblast výzkumu ryb. Činnost katedry jím vedené se zaměřuje na výzkum parazitů lovné zvěře, což souvisí i s jeho oblíbeným zájmem o myslivost. Výzkumné zaměření se postupně rozšiřuje i na parazitózy domácích zvířat a to především druhů významných pro zemědělskou praxi. Prosazuje názor, že pro možnost účinného tlumení těchto parazitóz je nutná jejich druhová znalost. Výsledkem této snahy je skutečnost, že parazitofauna naší vlasti byla postupně obohacena o 100 druhů, které u nás dosud nebyly popsány a 10 pro vědu zcela nových druhů. Od těchto dílčích otázek přechází prof. Dyk se svým kolektivem postupně k řešení základních problémů tlumení parazitárních infekcí a to současně jak u domácích, tak i volně žijících zvířat. Vznikají tak v rámci Státní veterinární správy komplexní plány tlumení fasciolózy, plicní červivosti a střečkovitosti. Ty se staly podkladem pro celostátní preventivní a léčebné postupy proti těmto v té době zdravotně nejzávažnějším parazitózám, které každoročně způsobovaly vysoké ekonomické ztráty v chovech přežvýkavců.

… Při své každodenní tvůrčí práci. V pozadí část sbírky jeho četných trofejí

 

Významná jsou dále i studia na úseku diagnostiky a rozšíření parazitozoonóz, především cysticerkózy a trichinelózy. Postupně je pracovníky katedry rozvíjena i užší spolupráce s tehdejšími výzkumnými i diagnostickými pracovišti řešícími problematiku na úseku parazitologie, ichtyologie, zoologie, akvaristiky, včelařství, ale myslivosti, bionomie zvěře, ochrany přírody, ornitologie, kynologie a sportovního rybářství.

Ve své pedagogické činnosti navazuje na dosavadní tradici výuky. Postupně soustřeďuje kolem sebe mladé adepty vědy a již v roce 1949 zakládá na škole první studentský vědecký kroužek pro biologii a patologii ryb. Velmi dobře dovedl odhadnout zájem a schopnosti studentů a vytvořit i odpovídající podmínky pro vědeckou práci.

Vždy si našel dostatek času, aby poradil, pomohl a předal své bohaté zkušenosti. Studenti se tak mohli podílet i na řešení výzkumných úkolů katedry, ale i bezprostředně na problémech veterinární, zemědělské, rybářské a myslivecké praxe. Sám pan profesor zastával celoživotně názor, že učitel roste kvalitou svých odchovanců.

Významným úspěchům studentské vědecké činnosti na katedře však předcházela pravidelná a usilovná práce, která nemohla jít na úkor studia, avšak byla jeho důležitým doplňkem. Na parazitologii tak dosahovala tato činnost významných úspěchů a ocenění, na fakultní studentské konference tak bylo každoročně přihlašováno pět až deset referátů, z nichž početné byly pravidelně oceňovány, ale i postupovaly a byly úspěšné i v celostátních konferencích. Studentská vědecká činnost se tak stala nedílnou součástí života, pedagogického a výchovného procesu na katedře.

 

…Taková setkání učitelů, studentů a zaměstnanců byla součástí života

Záslužné bylo i fakultní a celostátní působení prof. Dyka na úseku studentské vědecké činnosti jednak jako proděkana fakulty a později prorektora tehdejší Vysoké školy zemědělské, jejíž součástí byla po dlouhá léta i veterinární fakulta.

pan profesor zastával celoživotně názor, že učitel roste kvalitou svých odchovanců

Každoročně zasedal v hodnoticích komisích na fakultních studentských vědeckých konferencích i celostátních, pokud se konaly v Brně. Jako odborný asistent na katedře parazitologie a invazních chorob vedené prof. Dykem jsem téměř deset let zastával funkci předsedy Rady studentských vědeckých kroužků, jejímž úkolem byly organizace této činnosti na fakultě a dále především organizační zajištění jak fakultních, tak i celostátních studentských vědeckých konferencí.

Uznáním této činnosti studentů byl i návrh profesora Dyka a následné usnesení vědecké rady fakulty, že nejlepší studentské vědecké práce budou každoročně publikovány ve vědeckém časopise Sborníku VŠZ, řada B, Spisy fakulty veterinární. Tato praxe přetrvá i dále v následném univerzitním časopise Acta veterinaria Brno. Naše fakulta tak získala prioritní postavení mezi brněnskými vysokými školami v podpoře a organizaci studentské vědecké činnosti. Byly to však nejen studentské a diplomové práce, prof. Dyk byl školitelem a vedoucím aspirantských a kandidátských prací a zasedal v habilitačních komisích nejen na veterinární fakultě, ale i na jiných brněnských vysokých školách (zemědělské, lesnické, přírodovědecké). Celkový počet těchto zpracovaných titulů na katedře parazitologie dosáhl úctyhodného čísla, více něž 200.

 

…Dechovka Vysoké školy veterinární přišla přát k šedesátinám panu profesorovi (únor 1972). Stojící zleva: MVDr. Zdeněk Valach (heligon), sl. Líbalová (zpěv), Jaroslav Pospíšil (trumpeta Es), MVDr. Oldřich Štarha (klarinet), MVDR. Čeněk Červený (klarinet a kapelník), Ludevít Nechala (klarinet), Ing. Jan Všetečka (trumpeta), Jan Holík (trumpeta), Jaroslav Nešpůrek (baskřídlovka), Jan Douda (baryton)

Jen těžko lze v krátkosti zhodnotit tak rozsáhlou celoživotní činnost profesora Dyka. Jeho pedagogická dráha vrcholí v roce 1955 kdy byl jmenován řádným profesorem. V roce 1961 jako první obhajuje na fakultě titul doktora veterinárních věd. Je autorem nebo spoluautorem 30 knih, učebnic a kompendií, mezi nimiž zcela mimořádnou úlohu sehrála již výše citovaná díla.

i my učitelé a zaměstnanci jsme si pokládali za čest, že jsme mohli v životě spolupracovat s tak všestranným odborníkem a význačnou osobností

V této činnosti mu vždy po boku stála jeho manželka, Ing. arch. Silvia Dyková, která s vysokou profesionalitou ilustrovala jeho díla, a to jak kresbami, tak i fotografiemi. Spolu se spolupracovníky na katedře se podílel na opakovaných vydáních učebních pomůcek a skript jak z obecné parazitologie, tak i speciálních kapitol z protozoologie, helmintologie a arachnoentomologie. Publikoval více než 200 původních vědeckých prací. Úctyhodného čísla však dosáhly zejména jeho populárně vědecké články do nejrůznějších odborných časopisů i příspěvky do nejrůznějších periodik, včetně denního tisku. Zasedal v redakčních radách časopisů, v odborných a hodnoticích komisích, byl odborným poradcem a měl bezpočet přednášek pro myslivce, akvaristy a sportovní rybáře.

… Nad kapitálním úlovkem

 

Působení prof. Dyka jako vysokoškolského učitele pokrývá i náročná organizační činnost. V letech 1955 až 1959 zastával funkci proděkana pro pedagogickou činnost, od roku 1962 do 1966 byl prorektorem pro vědu a správu školních závodů Vysoké školy zemědělské a po celou tuto dobu i hlavním redaktorem všech školních publikací. Od r. 1951 po dobu 17 let byl vědeckým redaktorem fakultou vydávaného časopisu „Sborník VŠZ, řada B, Spisy fakulty veterinární“.

Se jménem profesora Dyka je bez nadsázky spjat nejhezčí a vpravdě tvořivý úsek v dějinách brněnské parazitologie a discipliny nemoci ryb a včel. Moderní doba se všemi průvodními negativními jevy, to vše vedlo profesora Dyka k tomu, aby i ve svých přednáškách přibližoval svým žákům přírodu a ukazoval její krásy. Byl to i on, který si dovedl vážit vymožeností naší doby a těšit se ze všeho, co přinášelo radost lidem kolem něj.

Nelze nevzpomenout, že to byla i pravidelná setkání, která se konala na katedře při nejrůznějších příležitostech za pravidelné účasti studentů, kdy pan profesor dovedl velmi otevřeně hodnotit práci na katedře. Všichni jsme tak mohli čerpat z jeho širokého odborného rozhledu, přátelských rad a výslovného optimismu, který dovedl předávat ostatním na pracovišti.

Řada studentů tak měla parazitologii doslova i jako stánek útěchy, kam se obraceli v těžkých chvílích studentského života. Byly to i po letech ohlasy desítek studentů a diplomantů, kteří se vraceli na katedru a později na ústav a vzpomínali na společně prožité příjemné i pracovně náročné úkoly. Rovněž tak desítky děkovných dopisů a přání, které pan profesor dostával k svátku nebo narozeninám a na které nikdy neopomenul odpovědět a poděkovat za ně. Získával si tak trvalou přízeň všech těch, kterým věnoval svůj čas a toto přátelství trvalo po celou dobu našeho působení na parazitologii.

Na závěr bych chtěl zdůraznit, že studenti, kteří prošli katedrou, ale i my učitelé a zaměstnanci, jsme si pokládali za čest, že jsme mohli v životě spolupracovat s tak všestranným odborníkem a význačnou osobností, jakým byl pan profesor Dyk.

 

… Profesor Dyk v karikatuře MVDr. Zdeňka Koláře, bývalého demonstrátora

Profesor Dyk zemřel 5. listopadu roku 1995 ve stáří 83 let.

 
Karel Chroust,
emeritní profesor VFU v Brně
Obrázky: archiv autora a Č. Červený