V. Duchková, E. Štěpánková, D. Adamovič Když živnost přestane živit Slovo úvodem Dobrý den vážené dámy, vážení pánové, Braňte se s námi! Vaše dotazy prosím zasílejte na adresu adamovic@zadaas.cz S úctou a srdečným pozdravem S úctou a srdečným pozdravem ZADA a.s. V dnešním příspěvku se budeme zabývat problematikou ukončení podnikání fyzické osoby a souvisejícími povinnostmi, které by si fyzická osoba při ukončení podnikatelské činnosti měla uvědomit. Nejprve ale defi nujme pojem podnikání, tím se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní zodpovědnost za účelem dosažení zisku. A také pojem podnikatele, kterým je osoba zapsaná v obchodním rejstříku, osoba podnikající na základě živnostenského oprávnění, osoba, která provozuje zemědělskou výrobu a osoba podnikající na základě zvláštních právních předpisů, vykonávající tzv. svobodná povolání. Důvodem pro ukončení podnikání v obecné rovině může být odnětí příslušného povolení, ať jde o koncesi, živnostenský list nebo jiné oprávnění kompetentním orgánem či úřadem, ale častěji se podnikatel rozhodne ukončit podnikání sám.
Převážná většina podnikatelské činnosti je vykonávána na základě živnostenského oprávnění, proto se budeme podrobněji zabývat ukončením živnostenského podnikání. Živnostenský úřad z titulu své funkce může zrušit oprávnění k výkonu živnostenského podnikání například z důvodu, kdy podnikatel závažným způsobem poruší nebo pravidelně porušuje podmínky stanovené živnostenským zákonem, na návrh příslušné správy sociálního zabezpečení, jestliže podnikatel neplní závazky vůči státu, nebo neprovozuje živnost po dobu delší než čtyři roky a neoznámil přerušení provozování živnosti. Častěji se ovšem v praxi setkáváme s tím, že živnostenský úřad zruší živnostenské oprávnění, jestliže o to požádá sám podnikatel. Živnostník, který hodlá ukončit svou výdělečnou činnost, může žádost o zrušení živnostenského oprávnění podat osobně, poštou, případně elektronickým podáním. Tato žádost se předkládá na tiskopisu označeném jako „Změnový list“ a je tak možné na jednom tiskopisu učinit oznámení vůči fi nančnímu úřadu, správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně. Tím bude zaručeno dodržení stanovených lhůt pro oznamovací povinnosti vůči uvedeným subjektům. Podání této žádosti nepodléhá správnímu poplatku. Jestliže byly splněny veškeré podmínky, vydá živnostenský úřad rozhodnutí o zrušení živnostenského oprávnění do 30 dnů od zahájení řízení.
Co se tedy oznamovací povinnosti při ukončení podnikání dotýká, osoba samostatně výdělečně činná musí oznámit tuto skutečnost příslušné správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně a to do 8. dne kalendářního měsíce následujícího po měsíci ukončení činnosti. Je také třeba informovat správce daní a tedy podat příslušnému fi nančnímu úřadu daňové přiznání. Pokud se fyzická osoba rozhodne ukončit svoji podnikatelskou činnost, měla by dbát na dodržení uvedené oznamovací povinnosti vůči příslušným správním orgánům a zároveň je třeba učinit další kroky v souvislosti s účetními povinnostmi, o kterých bude náš příští článek.
|