Komora veterinárních lékařů České republiky

KVL ČR byla založena zákonem 381 České národní rady ze dne 11. září 1991 o Komoře veterinárních lékařů ČR, ve znění pozdějších předpisů.

Reorganizace české daňové správy

  Pro praxi – Daňová poradna

David Adamovič – tým PKMK

Budou daňová přiznání opravdu jednodušší?


V neúřední den
 
V dnešním článku se budeme zabývat důležitou změnou v soustavě fi nančních úřadů. Od 1. ledna 2013 dojde v souvislosti s nabytím účinnosti zákona o Finanční správě České republiky k reorganizaci české daňové správy. Jak vyplývá z výše uvedeného zákona, bude současná soustava územních fi nančních orgánů nahrazena orgány Finanční správy, kterými budou Generální fi nanční ředitelství, Odvolací fi nanční ředitelství, 14 fi nančních úřadů a Specializovaný fi nanční úřad. Stávající soustava územních fi nančních orgánů zanikla s koncem minulého roku.

Nově vytvořená Finanční správa České republiky je pojata jako jednotná centrálně řízená soustava orgánů podřízená

Ministerstvu financí v čele s Generálním finančním ředitelstvím se sídlem v Praze, Odvolacím finančním ředitelstvím se sídlem v Brně, které mají celostátní působnost. Vytvořením pouze jediného odvolacího orgánu, tedy Odvolacího fi nančního ředitelství je završena snaha o zajištění jednotných postupů v odvolacím řízení. Specializovaný fi nanční úřad pro velké a specifi cké daňové subjekty má také celorepublikovou působnost a k jeho dosavadním pravomocím přibude výkon cenové kontroly, kontroly hazardu a kompetence spojené s vedením Centrálního registru smluv. Jako správce smluv tak bude registrovat smlouvy účastníků důchodového spoření a komunikovat s penzijními společnostmi.

Finančních úřadů bude od 1. ledna 2013 čtrnáct, pro hlavní město Prahu a jednotlivé kraje. Sídla jednotlivých úřadů se tak budou nacházet přímo v krajských městech a v hlavním městě Praze. Finanční úřady budou vykonávat např. správu daní, budou provádět řízení o správních deliktech, budou převádět výnosy daní, které vyberou a vymohou a které nejsou příjmem státního rozpočtu, nebo budou vykonávat dozor nad loteriemi a jinými podobnými hrami. Nedílnou součástí fi nančního úřadu budou jeho územní pracoviště, zřízená na místech stávajících fi nančních úřadů.

Finanční úřady kromě dosavadních kompetencí budou vykonávat také kontrolu dotací, finanční kontrolu, výběr pojistného a vybrané prostředky účastníků důchodového spoření budou následně převádět na účty penzijních společností. Finanční úřady budou také moci z pověření ministerstva přezkoumávat hospodaření krajů, hlavního města Prahy, regionálních rad regionů soudržnosti a vykonávat dozor nad přezkoumáváním hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí a městských částí hlavního města Prahy.

Finančních úřadů bude od 1. ledna 2013 čtrnáct, pro hlavní město Prahu a jednotlivé kraje

Důvodem těchto změn je především potřeba modernizace daňové správy s cílem vybudovat moderní integrovanou daňovou správu s vysokou efektivitou a produktivitou, která vykazuje vysokou kvalitu služeb kompetentních a motivovaných daňových úředníků. Přínosem přijetí nového zákona o Finanční správě České republiky by podle zákonodárců mělo být zvýšení účinnosti daňové správy a zlepšení plnění daňových povinností zejména pomocí lepší spolupráce a koordinace uvnitř samotné daňové správy.

Nezbývá tedy než doufat, že výše popsané změny v daňové správě povedou k modernizaci daňové správy a cíle zákonodárců budou naplněny.

 
David Adamovič – tým PKMK