Komora veterinárních lékařů České republiky

KVL ČR byla založena zákonem 381 České národní rady ze dne 11. září 1991 o Komoře veterinárních lékařů ČR, ve znění pozdějších předpisů.

Úvodník – Ing. Josef Duben

  Časopis Zvěrokruh 6/2015
     Úvodník

Bez živočišné bílkoviny aktivita vadne

Zdálo by se, že pro pohodlný životní styl, který vede velká část současné společnosti, není potřeba jíst moc masa. Není potřeba tolik odolávat stresu, obtížně získávat potravu ani fyzicky bojovat. Ostatně v celé Evropě, s výjimkou Švýcarska, byla zrušena vojenská povinnost. A když je potřeba více energie, jsou na to všelijaké preparáty a bodybuildingové koktejly na růst svalové hmoty. Tak k čemu maso?

Asi takhle by to aktivisté zejména veganských uskupení neřekli, hovoří totiž především o ohleduplnosti k živým tvorům, kteří mají právo na život, a člověk by je podle nich neměl jíst vůbec a radši je ani nechovat.

Nakonec, proč by někdo nemohl mít odlišný názor i na jídlo. Někdo nejí ryby, jiný vepřové, někdo nerad fenykl, jiný zase ředkvičky. Problém ale může nastat, když se lze dočíst, zejména na speciálních webech, že je mléko škodlivé a že je nanejvýš vhodné dávat místo něj, zejména dětem, sójovou náhražku a maso dětem radši ani neukazovat.

Chovat se ke zvířatům ohleduplně, podle zásad welfare, tj. pohody, jak se dnes říká, to je samozřejmě správné. Hodně se v poslední době mění a ani terénní veterinární lékaři tento aspekt při posuzování chovu zvířat nezanedbávají. Jistě si kdekdo vybaví, jak se vylepšuje ustájení chovaných hospodářských zvířat, slepicemi počínaje a prasaty konče. Nicméně chovatel i veterinární lékař dobře vědí, že jde o zdroj potravy, o jídlo, o zdroj živočišné bílkoviny, bez které se zejména mladý rostoucí organismus neobejde.

Ano, už ve škole se děti učí, že člověk je všežravec. Argumentovat tím, že původně byl hlavně sběrač, to je poněkud liché, protože ten dávný sběrač, pokud lovci nic neulovili, sebral kromě různých plodů a semen a jedlých hub i ptačí vejce a pozřel různé larvy, mlže a plže, které našel, a pochutnal si i na mršině. A jakmile se lidé naučili lépe lovit, a pak vařit a péci, pěstovat rostliny a chovat hospodářská zvířata, tak právě tehdy začala civilizace.

Dnes se dá celkem bez problémů pořídit vydatná strava rozličného původu, která uspokojí základní lidské potřeby, ale i chutě a mlsnost. Avšak v dnešní sekularizované společnosti, která už nechce znát žádná striktně daná náboženská omezení, se náhle objevují snahy nějaká omezení vygenerovat. Vymyslet si je, vytvořit si z nich náplň života, a pak je ostatním lidem ve společnosti vnucovat. Po dobrém nebo po zlém.

Je to dost zvláštní přístup, o čemž svědčí možná i to, že ti, kdo odmítají požívat živočišné bílkoviny, si ve specializovaných prodejnách kupují sójové maso, vegetariánský salám, sójové mléko. Rozuměj výrobky imitující vzhled i chuť masa a mléka a uzenin. Takže maso už nemá být opravdovým masem? A všežravec opravdovým všežravcem? O co vlastně jde? O zvířata, o ohleduplnost k nim, nebo o demagogii?

Bohužel to není vtip, jak by si leckdo mohl myslet, a na diskusních fórech pomlouvajících maso a mléko se opravdu nikdo nezasměje. Proč? Možná to nejlépe ilustruje „hláška“ ze Zelenkova fi lmu Knofl íkáři, kde dáma vysvětluje taxikáři poněkud nechápavý pohled svého zajíčka: „Co se divíte, nežere maso, nerozumí vtipu!“

 
Josef Duben