Komora veterinárních lékařů České republiky

KVL ČR byla založena zákonem 381 České národní rady ze dne 11. září 1991 o Komoře veterinárních lékařů ČR, ve znění pozdějších předpisů.

Obraz na titulce – Zrození Krista, anonym, Rumunsko

  Časopis Zvěrokruh 12/2015
     Společenská rubrika

Zrození Krista,

anonym, Rumunsko

 

Nejstarší ikony pocházejí už ze šestého století n. l., ale z té doby se jich dochovalo velice málo. Kvůli sporům v Byzantské říši mezi císařem a ortodoxní katolickou církví týkajícím se právě ikon a zobrazování svatých v devátén století jich byla většina zničena a jen v zapadlých kostelících či klášterech na Kypru, v Řecku, Makedonii a Rumunsku bývá občas nějaká objevena.

Barvy, pozice jednotlivých postav, perspektiva, pozadí nejsou ve středověku realistické, mají pouze symbolickou hodnotu. Všechny fi gury mají zkratkovité popisky, aby nedošlo k záměně zobrazených a uctívaných osob a aby se ikona neosamostatnila a nestala uměleckým dílem v našem slova smyslu, ale aby si zachovala svůj duchovní význam. Teprve tyto popisky dělají z obrazu ikonu.

Umělec, tvůrce, jeho individuální přístup nebo styl, jak je známe my, jsou nepodstatné, a proto potlačovány. Malíři ikon jsou řemeslníci tvořící neumělecká náboženská díla.

Maluje se podle vzoru, schémat, podle kanonu. Pozadí, počet postav, jejich postoje, dvojrozměrnost, to vše jsou pravidla, se kterými se setkáváme u středověkého obrazu, ale která u ikon přetrvala dodnes. Ikony nám mnohdy připomínají lidové obrázky na skle, které známe z horských oblastí u nás.

Hlavními motivy ikon je Ježíš Kristus, Panna Maria, apoštololové a různí svatí a podle ortodoxní víry bývají také vyobrazovány postavy ze Starého zákona nebo svatí z pozdější doby, kterých zvláště v posledním století dost přibylo. V zemích, kde náboženství žije a praktikuje se, se na ikonách ocitli i mučedníci komunistické éry.

Některé ikony se smějí líbat a tato místa jsou pokryta stříbrným, mosazným nebo železným plechem, který je zdoben tepáním. Důvody této ochrany obrazu jsou nabíledni.

Technika malby se příliš nezměnila, stejně dnes jako před tisíci lety se ikony malují především na dřevěné desky. Jako malířská technika se používala enkaustika nebo vaječná tempera a obrazy se lakovaly lněným olejem čili fermeží. Na tom se ani dnes příliš nezměnilo. Jen místo na dřevo se často maluje na plátno, které se pak na dřevěnou desku napne.

Největší muzeum, lépe řečeno muzeum s největším počtem ikon na sever od Alp, najdeme u našich západních sousedů. Navštívte město Recklinghausen, jehož muzeum založené v roce 1953 ukrývá na 2000 ikon, nebo Frankfurt nad Mohanem, kde jich mají něco přes tisíc. Frankfurt dostal ikony darem v roce 1988 a město muzeum pro tyto svaté obrázky postavilo. Rodina, která Ffm takto obdarovala, sbírala ikony už od sedmnáctého století.

O autorovi ikony na naší titulce nevíme nic. Ne proto, že by se jeho osobní či profesní historie ztratila v čase, ale proto, že zůstal anonymní. Ikona narození Krista je dílo nějakého rumunského lidového umělce z posledních sta let. Obraz je namalován ve stylu Andreje Rubleva, pravděpodobně největšího a také nejznámějšího ruského malíře ikon, který žil na přelomu 14. a 15. století. Příběh jeho života fi lmově zpracoval v roce 1967, ve fi lmu Andrej Rublev, jiný ruský umělec, ržisér Andrej Tarkovskij. Film je černobílý a stojí za shlédnutí kupodivu dodnes.