V. Duchková, E. Štěpánková, D. Adamovič Je opravdu každá změna změnou k horšímu? Slovo úvodem Dobrý den vážené dámy, vážení pánové, v únorovém čísle bych Vás chtěl informovat o novinkách, které pro Vás připravila naše společnost. Od prvního února rozšiřujeme právní pomoc podnikatelům v rámci služby ZADA. Veškeré informace získáte na adrese http://www.zadaas. cz/cs/nase-sluzby.html, nebo na naší bezplatné lince 800 100 027. Věříme, že informace pro Vás budou přínosem a vítanou pomocí v podnikání. Braňte se s námi! Vaše dotazy prosím zasílejte na adresu adamovic@zadaas.cz S úctou a srdečným pozdravem ZADA a.s. Vážení čtenáři, v dnešním díle našeho daňového seriálu se budeme věnovat novele zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (dále jen „ZDPH“). Daň z přidané hodnoty tvoří jednu ze základních příjmových částí veřejných rozpočtů po celém světě. Tato daň tvoří jeden ze základních pilířů daňové soustavy. Říká se jí také univerzální daň. Obecně můžeme daně rozdělit do dvou základních skupin, a to: – daně přímé (např. daň z příjmů, daně majetkové – např. silniční, daň z nemovitosti), – daně nepřímé. Právě mezi daně nepřímé náleží také daň z přidané hodnoty. Uveďme si tedy ty nejpodstatnější změny, které od 1. 1. 2012 přinesla novela ZDPH. 1) Změny v sazbách DPH ZDPH upravuje dvě sazby daně z přidané hodnoty, a to základní a sníženou sazbu. Nutné je ovšem upozornit na fakt, že snížená sazba daně z přidané hodnoty se má k základní sazbě DPH jako tzv. lex specialis (volně přeloženo jako „speciální ustanovení“). Z toho tedy vyplývá, že primárně je platná a účinná základní sazba DPH. Sníženou sazbu DPH je možno uplatnit pouze v případech, kdy to výslovně umožňuje ZDPH. Před datem účinnosti tzv. Sazbové novely ZDPH, tedy do 31. 12. 2011, byla základní sazba DPH stanovena na 20 % a snížená sazba na 10 %. Po účinnosti novely ZDPH se výše základní sazby nemění, ale snížená sazba DPH byla navýšena z 10 % na 14 %. Změna se týká zboží, jež je podrobně specifi kováno v příloze č. 1 k ZDPH (např. potraviny, noviny, časopisy, knihy), služeb uvedených v příloze č. 2 k ZDPH (např. sběr a přeprava komunálního odpadu, pozemní hromadná pravidelná doprava cestujících a jejich zavazadel, ubytovací služby). Dále podle § 48 a § 48a ZDPH je možné při poskytnutí stavebních a montážních prací spojených se změnou dokončené stavby bytového domu, rodinného domu nebo bytu, včetně jejich příslušenství a také např. při poskytnutí stavebních a montážních prací spojených s výstavbou stavby pro sociální bydlení uplatnit sníženou sazbu daně. Sněmovnou zatím prošel návrh postupného sjednocování sazby DPH. V praxi by to mělo vypadat tak, že od 1. ledna 2013 se předpokládá další významná změna v oblasti sazeb DPH, a to sjednocení základní a snížené sazby daně na sazbu jedinou ve výši 17,5 %. Hlavním důvodem zvýšení této sazby DPH je mj. také fakt, že vláda je nucena získávat větší zdroje k realizaci důchodové reformy, která by měla být účinná od roku 2013 (dle důvodové zprávy k novele ZDPH). 2) Režim přenesení daňové povinnosti (tzv. reverse – charge) – § 92a-§92e ZDPH Režim přenesení daňové povinnosti představuje dlouhodobě užívaný institut zejména při obchodování s jinými státy. Pod pojmem „reverse – charge“ si můžeme představit přenesení povinnosti plátce (poskytovatele plnění) přiznat a zaplatit daň na výstupu za uskutečnitelné zdanitelné plnění s místem plnění v tuzemsku v zákonem stanovených případech na plátce, který toto plnění přijal (příjemce plnění).
Poskytovatelé těchto služeb zašlou příjemcům daňové doklady bez uvedení DPH. Výši daně doplní příjemce. Tuto výši DPH rovněž uvede ve vlastním daňovém přiznání s tím, že při splnění podmínek uvedených v ZDPH zároveň uplatní nárok na odpočet daně. 3) Některé další změny Jako další změny můžeme uvést např. změnu u defi nice dlouhodobého majetku. Z důvodu jasnějšího a srozumitelnějšího výkladu je zde totiž doplněno, že se za tento majetek považuje také technické zhodnocení, a to ve smyslu zákona o daních z příjmů. Při vystavování souhrnného opravného daňového dokladu musí být v případě, že na opravném daňovém dokladu nejsou uvedena evidenční čísla původních daňových dokladů, uvedeno ve vazbě na původní uskutečněná zdanitelná plnění také vymezení těchto plnění, aby souvislost mezi původním a opraveným zdanitelným plněním byla jednoznačně prokazatelná. Plátce také uvede souhrnně rozdíly mezi opravenými a původními základy daně a tomu odpovídající částky daně za veškerá zdanitelná plnění.
Výčet výše popisovaných novelizací ZDPH není samozřejmě konečný. Snažili jsme se nastínit ty změny, které jsou podle našeho názoru nejpodstatnější.
|