Komora veterinárních lékařů České republiky

KVL ČR byla založena zákonem 381 České národní rady ze dne 11. září 1991 o Komoře veterinárních lékařů ČR, ve znění pozdějších předpisů.

Jak se dříve bavili naši studenti při náročném studiu a muzicírování

  Časopis Zvěrokruh 6/2014
     Z historie

Čeněk Červený

Dokud se hraje a zpívá, tak se žije

Obr. 1
Alegorický vůz studentů Vysoké školy zvěrolékařské ozdobený karikaturami zvířat v průvodu na majálesu v roce 1923. Právě dorazil na hlavní náměstí (dnes náměstí Svobody) v místě vyústění ulice Česká. Vůz je tažený koňmi, obsazený maskovanými studenty a posbíranou kapelou z řad studentů

 

Ejhle, obraťme svoji mysl, minimálně též i svůj zrak a sluch, neboť i autor článku již obrací svoji paměť, a to o celé půlstoletí zpět. Pouze a jedině takto můžeme vstoupit přímo „in medias res“ našeho úmyslu. Náročné studium veterinární medicíny, které zvládne jen poctivá práce studentů a učitelů a vytrvalost v plnění vytčených cílů. Při tom však nemůže chybět radost ze života. To bylo a trvá dodnes. Studenti, mládí, elán a touha po zdravé a vtipné recesi, která pobaví, ale neurazí – to vše patří a náleží dále i nyní k aktivní zábavě a studentskému životu.

Řada studentů si přinese na nové působiště do Brna nějakého koníčka, kterého provozuje, hledá seberealizaci. Ve volných chvílích se snaží takto nalézt příjemnou zábavu a vnitřní uspokojení uplatněním svého menšího či dokonalého talentu. Nahlédněme tedy a začtěme se do vzpomínek,

jak se bavili vaši předkové (dědové a otcové coby studenti u nás) a jak se aktivně věnovali zájmové umělecké činnosti, tedy hudbě, zpěvu, literární tvorbě, divadlu a výtvarnictví a též i kresbě karikatur, zaměřených často na příhody ze studentského života.

Byla to celá řada studentů i učitelů Vysoké školy veterinární, kteří se z opravdového zájmu lákavým múzám umění věnovali. Uplatnili se v celé řadě hudebních souborů, které v průběhu studia vznikaly nejen na alma mater, ale i v řadě profesionálních souborů. Po odchodu do praxe byla jejich činnost v tomto směru často přerušena či ukončena. Nadaní a vytrvalí muzikanti se však též zapojovali do různých hudebních těles v místě, kde působili a šířili tak lidovou populární hudbu v různých hudebních žánrech, jak přicházeli s dobou. Dík vašim kolegům a učitelům naší univerzity, kteří svoje zážitky publikovali i v časopisech jako je Veterinářství a Zvěrokruh a četných historických publikacích, je možné se o mnohém prožitém již dočíst v poměrně bohaté literatuře týkající se historie veterinární medicíny.

Hudba ve znamení folkloru jižní Moravy

Jak patrno, možností seberealizace vás mladých ve prospěch zábavy nejen svých kolegyň a kolegů, ale i ve prospěch vlastního uspokojení, jsou velmi početné a mnohdy specifi cké, jak jsme to my starší mohli vidět i zažít a slyšet dříve a bývalo to určitě zajímavé. V tomto vzpomínání se zaměřím zatím na události týkající se různých žánrů hudby, které studentky a studenti naší vysoké školy provozovali a bylo toho „pri vela“.

 

Obr. 2
Cimbálová muzika na Vysoké škole zvěrolékařské v letech 1923–1929 s primášem MVDr. Jankem Horným, asistentem buiatrické kliniky u profesora Klobouka. Byla zároveň muzikou Slováckého krúžku (rok 1930).
Členové kapely: sedící zleva – Arnošt Henko, Jaroslav Páč, studenti Vysokého učení technického Ladislav Húska, kontráši Antonín Frolka, student Lékařské fakulty, cimbalista. Karel Bimka, student Vysoké školy zvěrolékařské, housle (obligát) a zpěv. Jaromír Běhůnek, později dlouholetý vedoucí cimbálové muziky Slováckého krúžku, zde v kapele hráč na klarinet. Poslední je houslista Kučera, který hrál terc. Stojící vzadu je Josef Kotík, hráč na kontrabas a stojící vpředu primáš Janek Horný

Studenti pilně studovali a vždy organizovali i bohatý specifi cký studentský společenský život. Záhy po založení naší Vysoké školy zvěrolékařské v Brně se též aktivně bavili hudbou. Byly to především smyčcové orchestry, ve kterých se uplatňovaly folklorní specifity našich i zahraničních studentů. Byly pořádány „Písňové večery“, taneční večery, reprezentační a maškarní plesy, jak vzpomínal pan profesor Kábrt (1904–2007) a my jsme to zapsali.

Obr. 3
Cimbálová muzika Vysoké školy veterinární s primášem Otou Šímou z let 1948–1949. Vyhrávala pod širým nebem mezi budovami anatomického ústavu a ústavu patologické anatomie spolu s Dechovkou Vysoké školy veterinární u příležitosti slavnostní promoce čestného doktora veterinárního lékařství, profesora PhDr. MVDr. h. c. O. V. Hykeše, která se konala dne 30. května 1949. U cimbálu sedí Dušan Sedlář

 

Obr. 4
Cimbálová muzika Vysoké školy veterinární v Brně pod primášem Lubošem Holým (stojí vpravo před cimbálem) v letech 1949–1953. U kontrabasu stojí Jura Hudeček. Kontry hrají zleva: Blažej Valenta a Milan Štefan, zpívá Milan Macek, student Lékařské fakulty (stojí vpravo vzadu se vztyčenou levicí). Terc hraje Luboš Severa (obrácený zády), který téměř zakrývá u cimbálu sedícího Dušana Sedláře a zčásti i klarinetistu Zdeňka Fraise

On zde studoval v letech 1922–1927 a později působil jako pedagog a významný historik. Dožil se vysokého věku 104 roků a byl stále při dobré paměti. Bohatě hudbou a alegorizací bývaly vybavené veterinární alegorické vozy s exotickými zvířátky na celobrněnských majálesech. Cimbálové kapely na Vysoké školy veterinární v Brně vznikaly v závislosti na příchodu muzikantů a zpěváků do 1. ročníku z oblastí folklorem proslavených, především z jižní Moravy.

Ve své práci etnografické neustal ani po skončení studií

V této době, v polovině let dvacátých, na Vysoké škole zvěrolékařské působila cimbálová muzika založená studentem, rodákem ze Strážnice Jankem Horným (1898–1971). Ten začal studovat na zvěrolékařské škole ve Vídni již v roce 1917, nicméně byl povolán do války jako voják.

Obr. 5
Alegorický vůz připravený na prvomájové oslavy v roce 1950, obsazený cimbálovou muzikou s primášem Lubošem Holým. Vůz čeká v prostoru Vysoké školy veterinární před anatomickým ústavem. Je tažen párem koní, ryzáků, kteří plnili úlohu dopravní služby povozu naší vysoké školy. Na kozlíku vpravo sedí kočí, pan Josef Pejcal, který má fešácký klobouk a v rukou svírá otěže. Na pravé straně je paní Jelínková, pracovnice v podatelně na rektorátu, která drží na klíně svoji dceru Evu. Na voze vzadu sedí cimbálová muzika připravená ke koncertování ve městě

 

Po skončené válce odešel do Prahy, kde pokračoval v prozatímních dvousemestrových zvěrolékařských kurzech při Filozofické fakultě Karlovy univerzity a dále pokračoval v Brně na nově založené Vysoké škole zvěrolékařské. Za svého pobytu v Brně se vedle činnosti odborné i jako asistent kliniky prof. Klobouka věnoval folkloru a hudbě. Zapojil se iniciativně do brněnského kulturního dění a pomáhal formovat poválečnou činnost ve Slováckém kroužku, který byl vždy pojítkem moravských Slováků žijících v Brně a současně baštou proti poněmčovacím snahám tehdy silně Němci obydleného Brna. Janek Horný organizoval na Vysoké škole veterinární hudební kroužky a hrával se svými kolegy na různých studentských společenských akcích. Ve své práci etnografi cké neustal ani po skončení studií. Zvláště pak rozvinul svoji folkloristickou činnost v době, kdy působil na Myjavě, kde spolupracoval se známým primášem z Myjavy Samko Dudíkem. Spolu s Jankem Horným někdy vystupoval jeho přítel, též posluchač Vysoké školy veterinární, František Hrdlička, rodák ze Strážnice (studia ukončil v r. 1927) – výborný houslista a zpěvák, který působil též ve slováckém orchestru v Uherském Hradišti.

Jako interpret – zpěvák – slováckých písní, známý již za svých studií ve Vídni, byl Leopold Kraus (abs. 1920) a Karel Bimka ze Svatobořic (abs. 1932).

Strážničan Janek Horný byl vynikající houslista, odchovaný výbornými muzikanty svého rodného kraje. Doma byl velmi činný, byl dokonce spoluzakladatelem a primášem Strážnické cimbálové muziky. Jeho pokračovatelem byl známý Slávek Volavý. Folklorní kapela na Vysoké škole zvěrolékařské reprezentovala též činnost Slováckého krúžku v Brně. Řada studentů byla zapojena především v jihomoravském folkloru. V této cimbálové muzice působili většinou studenti z vysokých škol. Z Vysoké školy zvěrolékařské to byli především primáš Jan Horný (promoval v r. 1929), Karel Bimka, rodák ze Svatobořic (promoval v r. 1932), vynikající zpěvák, cifréř a hrál obligátní housle, Michal Švirga byl z Lanžhota (promoval v r. 1935), výborný zpěvák, hrdinný tenor a vynikající cifréř. Aktivně i s cimbalistou kapely, studentem Lékařské fakulty Antošem Frolkou. Dále to byli studenti Vysokého učení technického, kontráši Arnošt Henko, Jaroslav Páč a hudebníci již v pracovní aktivitě, kontráš Ladislav Húska, Jaromír Běhůnek, klarinetista a cimbalista, Josef Kotík, hráč na kontrabas a houslista Kučera, který hrál terc. Nástupem okupace fašisty v roce 1939 bylo vše přerušeno a po pádu německé říše v květnu 1945 a po obnově zničeného prostoru naší alma mater a vybavení řady ústavů Vysoké školy zvěrolékařské se s nadšením formovaly i četné zájmové kulturní aktivity.

Oto, až v neděli odehraješ u vás v Telči hokej, nechaj želízka doma a vezmi si sebú do Brna husle

Lidé byli šťastni a s nadšením se snažili budovat nejen materiální zázemí pro tuto činnost. Velmi rádi se aktivně věnovali hudbě populární, lidové. Studenti organizovali reprezentační plesy, první poválečný byl 4. března 1946. Plesy byly zahájeny pompézním ceremoniálem, uvítáním akademických funkcionářů, profesorského sboru a vzácných pozvaných hostí. Bylo to, možno říci, s velkou společenskou okázalostí. V padesátých letech a i později byly organizovány oslavy 1. máje nicméně s povinnou účastí občanů. Mnohdy i tuto povinnost účastníci využívali k vlastní zábavě a pobavení. Zde měla povinnost se uplatnit svým pochodovým repertoárem Dechovka. Na Vysoké škole zvěrolékařské v Brně, kde byla většina studentů z venkova se po cimbálové kapele Janka Horného znova formovala cimbálovka. Bylo to v roce 1948 s primášem Otou Šímou (promoval v r. 1950), cimbalistou Dušanem Sedlářem ze Strážnice (promoval v roce 1951) a řadou dalších šikovných houslistů a zpěváků.

Podle vzpomínek dnes již téměř devadesátiletého pana MVDr. Oty Chvátala (on byl rodilý horák z Českomoravské vysočiny, výborný houslista) to bylo velice bezprostřední. Vzpomíná, že jednoho dne k němu přiběhl mladší kolega, rovněž demonstrátor bakteriologického ústavu VŠV, Dušan Sedlař, a řekl mu ve spěchu: „Oto, až v neděli odehraješ u vás v Telči hokej, nechaj želízka doma a vezmi si sebú do Brna husle. V pondělí odpoledne máme zkúšku a budeš hrát s Milanem Mackem, Lubošem Severů a Milanem Štefanem štabare (kontry).“ Dále vzpomíná: „Na zkúšce se nás sešlo prevelice. Vedúci a cimbalista Dušan Sedlář nás srdečně přivítal a rozsadil si nás kolem cimbálu tak, že mu po levici stál primáš Ota Šíma, rodák ze Soběslavi, obligát hrál Mirek Frais, basu Jura Hudeček, klarinety Horymír Sušil a Zdeněk Frais a nakonec štabare Milan Štefan, Milan Macek (student Lékařské fakulty), Luboš Severa a Ota Chvátal. Vesměs to byli až na malé výjimky, studenti Vysoké školy veterinární. Ani nemusím zdůrazňovat, co všechno jsem za tu zkoušku zažil. To nebyl můj dřívější repertoár z klasické hudby či hudby operetní, bylo to něco zcela nového. I housle jsem se musel naučit držet opřené o prsa a hrát „dolním nebo horním grifem“. „Dívajte se na mňa a poslúchejte“, říkával cimbalista a na adresu kontrášů přikázal: „A vy, když nevíte kterým grifem, tož hrajte po prázdných, to pasuje všady.“

Obr. 6
Cimbálová muzika Vysoké školy veterinární, z let 1962–1968 s primášem Ing. Františkem Gajdošem při celovečerním vystoupení ve Šlapanicích „Na Sokolovně“. Zleva: Josef Zemčík – klarinet, Josef Svátek a Dušan Zeman – kontry, Stanislav Gajdoš – cimbál, MVDr. Jiří Filka – violoncello, MVDr. Antonín Fišer – obligát, Jaroslav Holec a Jan Kondrla – terc. Hráč na kontrabas – Ladislav Bulíček je zakrytý primášem

 

Obr. 7
Z vystoupení cimbálové muziky Vysoké školy veterinární na slavnostním večeru u příležitosti Bioklimatologické konference pořádané Ústavem zoohygieny v roce 1965. Zleva: na cimbál hrál Stanislav Gajdoš, na klarinet MVDr. Čeněk Červený a na violoncello MVDr. Jiří Filka

A tak se postupně muzika rozehrávala zkoušku od zkoušky. Absolvovala první vystoupení, účinkovala na slavnostních shromážděních na Vysoké škole veterinární, na pozvání hrála v červenci roku 1949 pro rekreanty v Jánských Lázních. Ještě ze vzpomínek MVDr. Chvátala: „Ani jsem nemohl nejprve uvěřit, co dokáže deset chlapů vydat ze svých plic. To vzpomínám na okamžiky, když se všichni rozezpívali. Když k nám později přibyl Luboš Holý, Horňák z Hrubé Vrbky, Laco Pivník – rodák ze středoslovenského Spíše, ze Zvolena, Miloš Janulík, pravý Podlužák a violista Blažej Valenta, rezonovaly při fortissimu tabulky u oken. Celý život mne budou doprovázet slovácké melodie, a když mne navlékli do horňáckých nohavic, uvázali mi mašli, bylo ze mne i docela solidní Slovačisko. Hltal jsem doslova nepřebernou řadu „pěsniček“, a když mi nebylo možné téměř nikde odpočinout, byla taková naše muzikantská sešlost úplné vysvobození. Uměli jsme pobavit nejen sebe, ale i druhé. K zábavě při muzice stačilo pramálo, často jen dobré slovo kořeněné svérázným slováckým humorem – podla teho jak nota ide – a vytvořilo se neopakovatelné a nezapomenutelné prostředí. Bylo to bez šablony, přímo od srdce“. Tato cimbálová muzika Vysoké školy veterinární se stala velice populární skupinou. V padesátých letech (1949–1953) došlo k jejímu omlazení, neboť mnozí zakládající členové po promoci odešli. Nastoupila druhá garnitura s primášem Lubošem Holým (později prof. MVDr. Luboš Holý – profesor veterinárního porodnictví a gynekologie na VŠV v Brně). Stačilo tedy několik nadšenců, šikovných muzikantů, ke kterým se přidali další nadaní muzikanti a kapela byla připravena k akcím a zábavě.

Obr. 8
U příležitosti „Setkání 1986“ v Hotelu Voroněž. Hostující cimbálová muzika brněnských železničářů zapůjčila cimbalistku i s cimbálem a hudební nástroje bývalým členům našich cimbálových kapel. Zleva: MVDr. Milan Štefan kontruje, za ním je těžko rozeznat basu, kterou obsluhoval MVDr. Jura Hudeček. Primáš Ing. František Gajdoš (otočený čelem ke kapele) doprovází sólo svého bratra MVDr. Stanislava Gajdoše, když zpívá

 

Obr. 9
Skupinová fotografi e účastníků „Setkání 1986“ v Brně z cimbálových muzik z let 1948–1954 a 1962–1968. Zleva: doc. MVDr. Antonín Fišer, MVDr. Jiří Hudeček, MVDr. Jiří Filka, MVDr. Milan Štefan. Vpředu uprostřed: MVDr. Ota Chvátal, za ním MVDr. Jan Kondrla. Směrem doprava: MVDr. Miloš Kovařík, MVDr. Jaroslav Holec, Ing. František Gajdoš a MVDr. Stanislav Gajdoš

V zimním semestru školního roku 1949–1950 nastoupil na Vysokou školu veterinární student Luboš Holý. Posílil cimbálovou muziku jako kmenový hráč cimbálové muziky Jožky Kubíka z Hrubé Vrbky, odkud přišel i basista Jura Hudeček a violista Blažej Valenta. Ti tvořili později hlavní kádr cimbálové muziky a přispěli k její konsolidaci po odchodu některých zakládajících členů a dali jí horňácký charakter. Po odchodu Otakara Šímy (promoval v r. 1950) se ujal primášského hlasu Luboš Holý, který již v té době spolupracoval jako vynikající zpěvák s nově založeným Brněnským rozhlasovým orchestrem lidových nástrojů (BROLN). V té době se tato cimbálová muzika proslavila četnými vystoupeními v Brně a zvláště pak v Praze, kde vystupovala na Mezinárodním festivalu demokratického studentstva v roce 1950.

podla teho, jak nota ide – se vytvořilo neopakovatelné a nezapomenutelné prostředí

Podle vzpomínek doc. MVDr. Luboše Holého, CSc.: „Cimbálová muzika Vysoké školy veterinární doslova bavila Prahu. Vrcholným vystoupením i kusem odvahy byl původně dvouhodinový program ve Smetanově divadle v Praze. Plné hlediště studentské mládeže s nadšením sledovalo naši muziku, která sama nejen hrála, ale i konferovala a zpívala. Ve dvouhodinovém programu se vystřídal sólový i sborový zpěv, sólisté, nástroje, klarinet a cimbál a vystoupení mělo takový úspěch, že hlediště bouřilo nadšením a pustilo nás až za další dvě hodiny. V té době muzika hrála výborně.“

Poválečné nadšení a radost ze znovu nabyté svobody rozpoutaly zájem o folklór natolik, že někteří členové souboru i další studenti brněnské Vysoké školy veterinární působili pohostinsky i v jiných národopisných souborech. V souboru Polana působil Ladislav Pivník, Jaroslav Gilka, Ladislav Novomeský a Ladislav Ofoukaný, v souboru Hradišťan Zdeněk Frais, s folklórní skupinou Mariny Úlehlové vedené hudebně MUDr. Antonínem Frolkou spolupracoval Ladislav Pivník. V roce 1951 posílil cimbálovou muziku Vysoké školy veterinární Jožka Kobzík, student Lékařské fakulty v Brně (později dlouholetý umělecký vedoucí národopisného souboru Břeclavan), dále Karel Kaigl a Miloš Trávníček, studenti VŠV. Omlazená hrála ve složení: Luboš Holý – prim., Jožka Kobzík a Miroslav Frais – terc, Karel Kaigl a Luboš Severa – obligát, Horymír Sušil – klarinet, Jiří Hudeček – kontrabas a Blažej Valenta, Milan Štefan, Milan Macek a Milan Trávníček – kontry. Kapela se vypracovala natolik, že se stala v Brně pojmem ve studentském společenském dění a postupně muzikou Slováckého krúžku v Brně. V celostátní soutěži zájmové umělecké činnosti v Brně v roce 1951 obsadila první místo a stala se populární v celém Brně, vystupovala často a na mnohých studentských akcích brněnských vysokých škol.

 

Obr. 10
Skupina seniorů, bývalých aktivních muzikantů za studií na Vysoké škole veterinární v Brně v padesátých letech. Jest to u příležitosti „Setkání v roce 1968“. Zleva: profesor MVDr. Luboš Holý, zasloužilý pracovník kultury, MVDr. Milan Štefan, členové cimbálky z let 1949– 1954, MVDr. Jiří Rožka, MVDr. Jiří Adámek, MVDr. Otto Volavka (stojící), členové Dechovky Vysoké školy veterinární z let 1953–1958. Vpravo zezadu: MVDr. Stanislav Haltmar, kapelník Dechovky VŠV z let 1954–1956, MVDr. Antonín Fišer, člen cimbálky z let 1963–68, MVDr. Ota Chvátal, člen cimbálky VŠV z let 1949–1954 a MVDr. Milan Vach, člen Dechovky VŠV z let 1949–1954

Po skončení vysokoškolského studia v roce 1953 se členové cimbálové muziky postupně rozběhli do všech koutů naší republiky, a tak přestala slavná cimbálová muzika Vysoké školy veterinární působit. Její členové, zapálení pro lidovou hudbu, uplatňovali své talenty v nových působištích (např. MVDr. Otakar Chvátal působil na Českomoravské vysočině v souboru Dyndáci, MVDr. Horymír Sušil v souboru „Olšava“ v Uherském Brodě – jako cimbalista a vynikající interpret valašských písní z Valašsko-Klobúckého regionu. Ti, kteří zůstali v Brně, pokračovali ve Slováckém krúžku nebo v souboru Hradišťan (MVDr. Zdeněk Frais). V Brněnské cimbálové muzice a v Brněnském orchestru lidových nástrojů velice úspěšně působil jako kmenový sólista zpěvák doc. MVDr. Luboš Holý, CSc., který v souboru uplatnil svůj zpěvácký talent v řadě rozhlasových i televizních vystoupeních a nahrávkách.

Byla to vlastně historická náhoda a kousek štěstí, že se najednou sešlo tolik vynikajících muzikantů a zároveň zpěváků s tak vyhraněným zápalem, citem a talentem pro lidovou píseň. Nadšení neutuchalo a škoda jen, že postupně jednotliví členové ukončili studia a pobyt v Brně a odcházeli za povoláním. S tím odešla i naše cimbálová muzika, ale vzpomínky na tato léta jsou stále ještě živé. Po rozpuštění cimbálové muziky Vysoké školy veterinární se ojedinělí vyznavači jihomoravského folklóru z řad studentů mladší generace uplatňovali v etnografi ckých skupinách mimo naši školu. Jedním z nich byl Jura Prachař, vynikající tenor, který zpíval písně z Horňácka nejen s Brněnskou cimbálovou muzikou a často i v rozhlasových a televizních pořadech.

Obr. 11
MVDr. Ladislav Bulíček hostuje na kontrabas v brněnské cimbálové muzice

 

Cimbálová muzika se na Vysoké škole veterinární odmlčela na celých deset roků. Po příchodu nadšených vyznavačů jihomoravského folkloru do Brna, bratří Gajdošových, se pro tento druh zábavy studentů na naší alma mater pro nový orchestr našel prostor a vydatná podpora. Cimbalista Stanislav Gajdoš z Ostrožské Nové Vsi u Strážnice u nás studoval a jeho bratr již hotový inženýr a asistent na Strojní fakultě se ujal úlohy primáše. Významnou úlohu zde v organizaci plnil pan kolega, dnes profesor MVDr. Antonín Fišer (1934 – právě osmdesátník) ze Šlapanic, tehdy asistent na Ústavu zoohygieny. V této cimbálové muzice působili Ing. František Gajdoš – primáš,

Ladislav Bulíček – kontrabas, Miroslav Kočí, Josef Svátek, Pavel Malečík, Miloš Kovařík, Jan Rossa a Dušan Zeman – kontry. Obligátový part hráli MVDr. Antonín Fišer, Jan Kondrla a Jiří Petlach a klarinet Josef Zemčík. Prvními zpěvačkami cimbálové muziky byly Růžena Svobodová a Marie Šlozová, později Ing. Blažena Zubalíkova a Marie Vlachyňská.

V zimě v roce 1962 navázala tato naše cimbálová muzika spolupráci s ochotníky v Kuřimi. Pro ně doprovázela divadelní hru Františka Kožíka Hejtman Šarovec. Vystoupení muziky i sama divadelní hra se setkaly s velikým úspěchem. Cimbálová muzika zajišťovala řadu kulturních akcí na škole i mimo školu. Hrála každoročně na reprezentačním plese Veterinární fakulty v Brně a v roce 1967 i na plese Střední zemědělské technické školy, obor veterinární, v Kroměříži. Na nejúspěšnější akce vzpomíná cimbalista Slávek Gajdoš: „Největším úspěchem naší cimbálky byla účast v soutěži – O zlatý klas – v Sulejovicích na okrese Lovosice. Na této soutěži se rozvinulo soutěžení o prvenství mezi zástupci Vysoké školy zemědělské v Brně a Vysoké školy zemědělské v Českých Budějovicích.

vzpomínky na tato léta jsou stále ještě živé

Bylo to v létě v roce 1967. Soutěž byla vysílána přímým přenosem československou televizí a měla velice příznivý ohlas v široké veřejnosti diváků. Naše muzika v tomto kulturním klání zajistila vítězství. Dalším významným úspěchem našeho národopisného souboru byla vystoupení na reprezentačním plese Výzkumného ústavu rybářského a hydrobiologického ve Vodňanech v zimě v roce 1967. Tento ples se stal plně záležitostí naší řízné slovácké „cimbálky“. Uplynula léta studií, a tak zase nezbylo mnohým než odejít z Brna za povinnostmi. Většina kmenových hráčů končila studium v roce 1967-1968 a tím je také datován konec druhého období cimbálové muziky Vysoké školy veterinární Brno. Poslední vystoupení se konalo na oslavě padesáti let trvání Vysoké školy veterinární v sále Semilassa v listopadu 1968. To už se k partům cimbálové muziky vraceli někteří bývalí hráči jako MVDr. z nového místa svého zaměstnání. Po odchodu MVDr. Slávka Gajdoše do praktického života k obnovení trvalé činnosti této cimbálové muziky již nedošlo, i když pokusů bylo více. Z bývalých členů tohoto druhého období zůstal moravskému folklóru věren především Slávek Gajdoš, který se stal kmenovým členem souboru Dolina jako hráč na kontrabas.

Obr. 12
Hrubovrbecká cimbálová muzika, uprostřed vyhrává na klarinet MVDr. Jiří Miškeřík. Před ním sedí u cimbálu Ing. František Okénka. Spolu hrají již od dětských let

 

Obr. 13
Profesor MVDr. Luboš Holý v akci s Horňáckou cimbálovou muzikou Martina Hrbáče. Primáš je Miro Dudík, vnuk Samko Dudíka, vynikajícího folkloristy především na Myjavě. U něho se vyučila řada jeho následovníků

Po určitou dobu zastával místo primáše Slováckého krúžku v Brně také jeho bratr doc. Ing. František Gajdoš, CSc. Kmenovým hráčem na kontrabas cimbálové muziky při Klubu železničářů v Brně se stal Ladislav Bulíček z OVZ Brno-město.

Po dvou letech, v roce 1970, se opět ozvala touha probudit na Vysoké škole veterinární ducha Moravského Slovácka a byla založena další cimbálová muzika, a to zatím ta poslední. Byla to kapela pod vedením studenta Vysoké školy veterinární, primáše Pavla Daniela, romského původu a houslisty a klarinetisty Jiřího Miškeříka z Hrubé Vrbky na Horňácku. Za cimbálem seděl František Okénka z Malé Vrbky na Horňácku. Houslisté byli Jiří Miškeřík, Dobroslav Novák a řada dalších. Po přestupu některých hráčů cimbálové muziky z Vysoké školy veterinární na Vysokou školu zemědělskou po třech letech cimbálová muziky Vysoké školy veterinární v roce 1973 zanikla. Z ní se vytvořil základní kádr hudebníků pro obnovenou, kdysi slavnou cimbálovou muziku národopisného souboru Vysoké školy zemědělské Javorina.

Vždy byla a je i dnes řada nadšenců, bývalých studentů zvěrolékařství a veterinárních lékařů, kteří se uplatnili v četných cimbálových kapelách na Moravském Slovácku. Podrobnější údaje o jejich činnosti naleznete v knižních publikacích a pamětních spisech v tomto regionu naší vlasti. Ty nejzákladnější uvádíme v seznamu námi použitých pramenů.

Použitá literatura

ČERVENÝ, Č. a kol.: Zájmová umělecká činnost studentů a učitelů Vysoké školy veterinární v Brně. Hudba a divadlo. Spol. vet. lékařů, Brno 1982, 72 s.

ČERVENÝ, Č.: Setkání 1986 (Meeting 1986). Historia medecinae veterinariae. Nakl. KONVOJ, Brno 1995, 53 s.

HOŘÁK, F.: Putovali hudci. Paměti cimbálové muziky Slávka Volavého 1943 – 1993. Ústav lidové kultury, Strážnice, 2000, 367 s.

JEŘÁBEK, R.; FROLEC, V.; HOLÝ, D.: Podluží. Kraj. nakl., Brno, 1962, 194 s.

PAVLICOVÁ, M.; UHLÍKOVÁ, L.: Od folkloru k folklorismu. Slovník folklorního hnutí na Moravě a ve Slezsku. Úst. lid. kultury, Strážnice, 1997, 238 s.

PAJER, J.: Čtení o Horňácku. Etnos, Strážnice 2013, 254 s.

 
Čeněk Červený