Několik upřesňujících poznámek k daňové reformě
Výčet všech daňových změn vyplývajících ze zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů nemůže být vzhledem k jejich rozsahu vyčerpávající, měl by však být objektivní. Proto ještě několik poznámek.
-
Je třeba vzít v úvahu, že sice dochází ke snížení sazby daně, ale zároveň dochází ke zvýšení základu daně (některé dosud daňově uznatelné výdaje se stávají počínaje 1. 1. 2008 výdaji daňově neuznatelnými). Takže kupříkladu porovnáním s původním výpočtem daně, tedy porovnáním se stejným základem daně v případě tzv. superhrubé mzdy je zřejmé, že rovná daň není 15,00% ale 23,14%.
-
Hledisko získaných finančních úspor nelze zúžit pouze na úspory dosažené na dani z příjmů fyzických osob. Jak je již čtenáři známo, sociální a zdravotní pojištění, které si hradí OSVČ, se stává od 1. 1. 2008 nedaňovým výdajem. Podnikatel tedy ušetří na dani z příjmů, avšak zaplatí více na sociálním a zdravotním pojištění než doposud, neboť bude mít pro tyto účely vyšší vyměřovací základ. Konečná finanční úspora nemusí pak být nijak významná.
-
Jak již bylo konstatováno, dochází k rozšíření základu daně z příjmů o vybrané výdaje, které již nebude možno uplatnit jako výdaje daňové, a to přesto, že mají souvislost s podnikáním a jinou samostatně výdělečnou činností. Nedaňovým výdajem počínaje dnem 1. 1. 2008 bude mj. i: – sociální a zdravotní pojištění uhrazené OSVČ za svoji osobu, – sociální a zdravotní pojištění uhrazené OSVČ za osobu spolupracující, – hodnota nealkoholických nápojů poskytovaných jako nepeněžní plnění zaměstnavatelem zaměstnancům ke spotřebě na pracovišti,
-
Tzv. rovná daň z příjmů fyzických osob ve výši 15 % pro rok 2008 a 12,5 % počínaje zdaňovacím obdobím 2009 by měla mít daňový efekt (v Kč), jež se pokouší zobrazit následující tabulka:
Základ daně v Kč
|
Rok 2007 – daň z příjmů FO
|
Skutečná sazba daně v %
|
Rok 2008 sazba daně 15%
|
Rok 2009 sazba daně 12,5%
|
Úspora v r. 2008 proti r. 2007
|
Úspora v r. 2009 proti r. 2007
|
120 000
|
14 400
|
12,00
|
18 000
|
15 000
|
–3 600
|
–600
|
200 000
|
29 516
|
14,76
|
30 000
|
25 000
|
–484
|
4 516
|
300 000
|
53 412
|
17,80
|
45 000
|
37 500
|
8 412
|
15 912
|
400 000
|
83 228
|
20,81
|
60 000
|
50 000
|
23 228
|
33 228
|
500 000
|
115 228
|
23,05
|
75 000
|
62 500
|
40 228
|
52 728
|
600 000
|
147 228
|
24,54
|
90 000
|
75 000
|
57 228
|
72 228
|
700 000
|
179 228
|
25,60
|
105 000
|
87 500
|
74 228
|
91 728
|
800 000
|
211 228
|
26,40
|
120 000
|
100 000
|
91 228
|
111 228
|
900 000
|
243 228
|
27,03
|
135 000
|
112 500
|
108 228
|
130 728
|
1 000 000
|
275 228
|
27,52
|
150 000
|
125 000
|
125 228
|
150 228
|
Ing. František Elis daňový poradce č. 0056
|