Komora veterinárních lékařů České republiky

KVL ČR byla založena zákonem 381 České národní rady ze dne 11. září 1991 o Komoře veterinárních lékařů ČR, ve znění pozdějších předpisů.

Obraz na titulce – August Macke, Krajina s krávami a velbloudem

  SPOLEČENSKÁ RUBRIKA

August Macke
Krajina s krávami a velbloudem

 

Náš dnešní malíř z titulky, celým jménem August Robert Macke, patří k těm, o kterých platí „Koho bozi milují, umírá mlád”. Narodil se třetího ledna 1887 a dožil se pouhých 27 let. V sedmnácti letech opustil gymnázium a nastoupil na uměleckou akademii v Düsseldorfu. Sem docházel ale sporadicky, kritizoval tehdejší způsob výuky – kresbu podle sádrových modelů – a akademii také v roce 1906 opustil. Více ho oslovila zdejší uměleckoprůmyslová škola, kam také souběžně docházel.

Při návštěvě Paříže v roce 1907 se seznámil s francouzským impresionismem a rozhodl se doplnit si malířské vzdělání na soukromé umělecké škole v Berlíně. O rok později absolvoval roční vojenskou službu, což vedlo k úplnému přerušení umělecké tvorby. Po návratu z vojny se oženil a znovu vydal do Paříže, kde ho uchvátila a také silně ovlivnila díla francouzského fauvismu a futurismu.

Když se okolo Vasila Kandinského, v roce 1911, začínala formovat skupina Modrý jezdec, nesměl Macke samozřejmě chybět. Podílel se na několika výstavách, ale nakonec se, díky dominující osobnosti Vasila Kandinského od skupiny distancoval. Tyto tři roky života v Bonnu byly vyplněny nejen prací, namaloval zde přes 330 obrazů, ale také účastí na spoustě výstav, z nichž řadu sám organizoval. Vystavoval v Mnichově, Berlíně, Bonnu, Frankfurtu, Hagenu a Kolíně. Stal se známým i za hranicemi Německa.

V roce 1913 si dopřál malou pauzu a přestěhoval se i s rodinou ke Thunerskému jezeru s cílem koncentrovat se jen na svou tvorbu. Tady se také přátelil s Paulem Klee a spolu podnikli na jaře 1914 studijní cestu do Tunesie. Na podzim téhož roku narukoval na frontu začínající první světové války a 26. září ve Francii padl.

Po nástupu nacionálního socialismu to jeho obrazy neměly lehké. Byly odstraněny z veřejných sbírek a některé prodány do zahraničí. Dnes je řada jeho děl soustředěna v muzeu v Bonnu a v zemském muzeu v Münsteru, kde je uchována i jeho pozůstalost.

Přes svůj krátký život a několik stylových proměn po něm zůstalo významné dílo, patřící k pokladům evropského umění.