Duccio di Buoninsegna: Maestá
Pro florentský kostel Santa Maria Novella maluje roku 1285 další obrazy, o deset let později se na krátký čas objevuje v Paříži, ale vrací se do rodného města, kde už zůstává, a pracuje na dalších zakázkách. Svým vypravěčským uměním se vyrovnal svému známějšímu současníkovi žijícímu ve Florencii a kterým nebyl nikdo menší než Giotto di Bondone. Od roku 1308 pracoval Duccio na obraze pro hlavní oltář chrámu v Sienna a o tři roky později, 9. června, byl obraz dokončen. Malován na desky, jak bylo tehdy zvykem, o rozměrech 5 x 4 metry. Přední strana obrazu byla rozdělena do sedmi polí. Na centrální desce trůnila nádherná Madona a ve zbylých šesti bylo zobrazeno dětství Ježíše Krista. Zadní strana byla rozdělena do 26 polí, ve kterých byly zobrazeny příhody ze života Ježíše Krista. Přední strana takovéto Maestá byla určena pro věřící, druhá strana obrazu pouze pro duchovní. Kompletní to musel být nádherný obraz. Ale bohužel jen do roku 1771. Tehdy byly přední a zadní strana od sebe odděleny a později dokonce rozebrány na jednotlivé obrazy. Několik obrazů se ztratilo, osm je jich rozseto po světových muzeích a zbytek se nachází v chrámovém muzeu ve městě Siena. Přes úřední záznamy je životopisných dat pomálu, a tak jako nevíme přesně, kdy se Duccio narodil, nevíme ani kdy zemřel. Snad to bylo někdy okolo roku 1255 a zemřel 1318 nebo 1319. Ale přiznejme si, že to jsou zase ne tak důležitá data. Zahleďme se spíše na to, co po něm zůstalo. Víra nevíra. Další obrazy od Duccio di Buoninsegna najdeme v muzeích a galeriích měst zvučných jmen. Takže, až vás vaše kroky dovedou do měst, jako jsou Bern, Turin, Budapešť, Londýn, Bologna, Perugia, Siena, New York, Windsor nebo Oxford, a v záplavě dojmů si vzpomenete na malíře Duccio di Buonisegna, nenechte si tu příležitost ujít. |