Komora veterinárních lékařů České republiky

KVL ČR byla založena zákonem 381 České národní rady ze dne 11. září 1991 o Komoře veterinárních lékařů ČR, ve znění pozdějších předpisů.

Obraz na titulce – Eugčne Henri Paul Gauguin: Bretaňský pasáček hus

  Časopis Zvěrokruh 5/2014
     Společenská rubrika

Eugčne Henri Paul Gauguin:

Bretaňský pasáček hus

 

Autorem obrazu na titulce květnového Zvěrokruhu je Paul Gauguin, se kterým jsme se již setkali dříve. Touha po jednoduchém životě přivedla v roce 1886 Paula Gauguina do Bretaně, do rybářské vesničky Pont Aven. Bylo to tehdy místo, kde se scházeli malíři podobných názorů, později známí jako Pontavenská škola. Ostaní malíři Gauguinův způsob malby uznávali a ten v jednom z dopisů své ženě píše: ”Pracuji hodně a má to úspěch. Všichni mne považují za nejvýraznějšího malíře, ale za to si nic nekoupím. Žiji na dluh a fi nanční starosti odvádějí mou pozornost od práce…”Po několika měsících se vrací do Paříže a začíná se svým přítelem, provozujícím keramickou dílnu, vytvářet nádoby zdobené fantastickými vzory inspirované předkolumbovskými vzory, které Paul Gauguin jako dítě viděl v Peru.

O keramiku ale nebyl zájem a když se u galeristy Theo van Gogha seznamuje s jeho bratrem Vincentem, odjíždí na jih Francie do městečka Arles, kam byl Vincentem van Goghem pozván.

Průběh této dvouměsíční spolupráce patří k nejznámějším příběhům v historii výtvarného umění. Příběh mnohokrát popsaný, několikrát zfilmovaný, příběh jehož skutečné pozadí se asi nikdy nedozvíme.

Jak Paul Gauguin, tak i van Gogh byli náladové a hašteřivé povahy, a tak se dalo i očekávat, že toto přátelství dlouho nevydrží. Po jedné z mnoha hádek, která končí známou scénou, si van Gogh uřízne část ucha, Paul Gauguin z Arles odjíždí zpět do Paříže.

Ale právě měsíce strávené s van Goghem, s jeho způsobem malby a jeho výtvarnými názory byly pro Paula Gauguina velmi důležité. Tady se jeho malířský jazyk a výraz defi nitivně zformovaly. Krátký vliv Vincenta van Gogha dotvořil tohoto malíře do podoby, která mu zůstala až do konce jeho malířských let.

Řada malířů čerpala a čerpá impulzy z odkazu Paula Gauguina pro svou vlastní tvorbu. Svým odklonem od napodobování viditelné skutečnosti v níž nastoupil cestu, která nakonec vedla k abstraktnímu malířství a umístila ho do jedné řady s Paulem Cézannem a Vincentem van Goghem.

Zemřel v bídě a je samozřejmě ironií osudu, že dnes patří Gauguinovy obrazy k nejdráže obchodovaným uměleckým dílům. Poslední rekord drží Muž se sekerou (1891), který v roce 2006 změnil majitele za 45,7 milionu dolarů.