Franz Marc, 1880–1916 Srny na sněhu
Ale geny někdy zapřít nelze, a tak se jako dvacetiletý rozhodne jít ve šlépějích svého otce a zapíše se na akademi výtvarných umění v Mnichově. Tu ale po třech letech zklamán opouští a ocitá se, jak my dnes říkáme, na volné noze. Účastní se různých soutěží, ilustruje knihy. Následující desetiletí je plné experimentů a hledání vlastního výrazu, souboje s barevnými teoriemi, světlem na plátně. Seznámení s Vasilem Kandinským má pro něj zásadní význam. Jsou si oba ve vnímání a interpretaci viděného světa velmi blízcí, což záhy vede k založení umělecké skupiny, která měla poznamenat celou generaci a stát se jedním ze základních kamenů moderního umění. Skupiny, kterou nazvali Modrý jezdec. Známé obrazy Modrý kůň I a Modrý kůň II pocházejí z roku 1911 a jsou takovým mezníkem v jeho tvorbě. Od té doby se věnuje převážně malbě zvířecích motivů, které jsou nositelem jeho fi lozofi ckých a náboženských myšlenek. Obraz na titulce únorového čísla pochází z roku 1911 a není od nás daleko. Stačí si udělat malý výlet do malířova rodného města Mnichova a navštívit Städtische Galerie Lenbachhaus. |