Franz Marc Skákající hříbata
Franz Marc maloval zvířata velice často, byla pro něj symbolem přirozenosti a čistoty a ztělesněním základní myšlenky stvoření – životem v souznění s přírodou. Jeho sen a představu o rajském světě nacházíme na většině jeho obrazů. Expresivní barevnost, se kterou se na jeho obrazech setkáváme, v sobě ještě má skrytou symboliku barevných pravidel, zákonů, které Marc vytvořil a jimiž se řídil. Žlutá barva symbolizuje ženství, modrá mužství a červená hmotu okolo nás. V jednom ze svých dopisů příteli Augustovi Macke píše: „Modrá je mužský princip, tvrdá a oduševnělá, žlutá ženský princip, smyslná, vřelá a něžná a červená je barva hmoty, brutální a těžká. Je barvou, kterou se oba principy snaží přemoci a porazit. Smícháš-li například oduševnělou modř s červení, posílíš účinek modré až k nesnesitelnému smutku a musíš nezbytně sáhnout po žluté, komlementární barvě k fi alové. Smícháš-li červenou se žlutou, dodáš pasivní žluti smyslnou sílu, která zase vyvolá potřebu oduševnělé modré (mužský princip) a obě barvy, oba principy se začnou navzájem milovat. Smícháš-li ale modrou a žlutou, dostaneš zelenou, která probudí potřebu červené, potřebu hmoty, země, potřebu života.” To není jen návod jak a proč používat barvy, to je téma na fi lozofi cký traktát. Obraz na titulce pochází z roku 1909 a na první pohled to není typický Franz Marc. Barevně jakoby popírá zákony, které Marc artikuloval a kterými se v barevné kompozici řídil. Vysvětlení je nasnadě, obraz pochází z doby, kdy se Marc, jak dnes trefně říkáme, ještě hledal. Citát z dopisu pochází z roku 1910 a obrazy Modrý kůň I a II, první plody dlouho hledaného vlastního stylu, byly namalovány v roce 1911. Ale při bližším ohledání zjistíme, že v tomto případě je pohyb obou hříbat klíčem k autorovi, a že náznaky jeho barevného učení najdeme v pozadí zahrady. Většina zvířat na jeho obrazech je zachycena v elegantní pozicích, kráčejí či stojí se značnou grácií, která jak k mužskému, tak i k ženskému principu zkrátka patří. |