Melchior de Hondecoeter: Ptačí koncert
Melchior se roku 1659 stěhuje do Haagu, kde se stává členem místního cechu a jeho obman, po čtyřech letech se stěhuje do Amstrdamu a žení se. Hlavním tématem jeho obrazů jsou lovecká zátiší a domácí či exotičtí ptáci, které umně aranžuje do různých skupin. Také jeho plovoucí kachny nebo bojující kohouti uchvacují svou přesností v zachycení okamžiku a detailech. Ačkoliv Melchior de Hondecoeter své obrazy pečlivě podepisoval, chybí na nich většinou datum vzniku. Tato skutečnost téměř znemožňuje chronologické řazení jejich vzniku. Mimoto se u některých obrazů také těžko určuje autor. Melchior de Hondecoeter byl znám a ceněn, jeho jméno bylo značkou a zárukou kvality. A tak se u obrazů některých jeho současníků malujících podobným stylem jejich signatury přemalovaly signaturou Melchiora de Hondecoetera. Z toho vidíme, že svět se ani tolik nezměnil a že se s falzifi káty vždy čile obchodovalo. Jeho obrazy jsou mimořádně realistické dokonce i v detailech a je jisté, že Hondecoeter i exotické ptáky maloval podle skutečnosti. Exotické ptáky vídal v tehdejších zoologických zahradách, takzvaných menažeriích svých zákazníků. Formáty jeho obrazů jsou velice rozmanité, od rozměrných celostěnných pláten až po malé, kabinetní obrázky. Na nejznámějším obraze – Plovoucí peří, můžeme vidět rybník s vodním ptactvem s obrovským pelikánem v popředí. Obraz je k vidění v amsterodamském Rijks muzeu společně s dalšími Hondecoetersovými díly. Detailů z jeho života moc známo není. Jeho posledním působištěm byl od roku 1663 Amsterodam, kde také 3. dubna 1695 ve věku 59 let umírá. |