Komora veterinárních lékařů České republiky

KVL ČR byla založena zákonem 381 České národní rady ze dne 11. září 1991 o Komoře veterinárních lékařů ČR, ve znění pozdějších předpisů.

Obraz na titulce – Melchior de Hondecoeter: Ptačí koncert

  Časopis Zvěrokruh 6/2016
     Společenská rubrika

Melchior de Hondecoeter:

Ptačí koncert

 

Otec malíř, děda malíř, strýc malíř, bratranec malíř, a tak je volba životního povolání, pokud je člověk obdařen patřičným talentem, celkem jasně načrtnutá. Melchior Hondecoeter pocházel z takovéto rodiny, a to navíc v době, kdy Holandsko bylo malířskou velmocí.

Stručně bychom mohli říci, že to byl holandský kreslíř, grafi k, malíř a malíř ornamentů, který žil v 17. století v Amsterodamu, Utrechtu a Haagu.

Narodil se roku 1635 v Utrechtu kde se také malířskému řemeslu vyučil u svého otce Gijsberta Gillisze de Hondecoetera, který byl v Utrechtu mistrem a členem malířského cechu.

Melchior se roku 1659 stěhuje do Haagu, kde se stává členem místního cechu a jeho obman, po čtyřech letech se stěhuje do Amstrdamu a žení se.

Hlavním tématem jeho obrazů jsou lovecká zátiší a domácí či exotičtí ptáci, které umně aranžuje do různých skupin. Také jeho plovoucí kachny nebo bojující kohouti uchvacují svou přesností v zachycení okamžiku a detailech.

Ačkoliv Melchior de Hondecoeter své obrazy pečlivě podepisoval, chybí na nich většinou datum vzniku. Tato skutečnost téměř znemožňuje chronologické řazení jejich vzniku. Mimoto se u některých obrazů také těžko určuje autor. Melchior de Hondecoeter byl znám a ceněn, jeho jméno bylo značkou a zárukou kvality. A tak se u obrazů některých jeho současníků malujících podobným stylem jejich signatury přemalovaly signaturou Melchiora de Hondecoetera.

Z toho vidíme, že svět se ani tolik nezměnil a že se s falzifi káty vždy čile obchodovalo.

Jeho obrazy jsou mimořádně realistické dokonce i v detailech a je jisté, že Hondecoeter i exotické ptáky maloval podle skutečnosti. Exotické ptáky vídal v tehdejších zoologických zahradách, takzvaných menažeriích svých zákazníků.

Formáty jeho obrazů jsou velice rozmanité, od rozměrných celostěnných pláten až po malé, kabinetní obrázky. Na nejznámějším obraze – Plovoucí peří, můžeme vidět rybník s vodním ptactvem s obrovským pelikánem v popředí. Obraz je k vidění v amsterodamském Rijks muzeu společně s dalšími Hondecoetersovými díly.

Detailů z jeho života moc známo není. Jeho posledním působištěm byl od roku 1663 Amsterodam, kde také 3. dubna 1695 ve věku 59 let umírá.