Komora veterinárních lékařů České republiky

KVL ČR byla založena zákonem 381 České národní rady ze dne 11. září 1991 o Komoře veterinárních lékařů ČR, ve znění pozdějších předpisů.

Obraz na titulce – Pien Wen-Chi, Tři přátelé a tisíc ptáků

  Společenská rubrika

Pien Wen-Chi

Tři přátelé a tisíc ptáků

 

Se stejným údivem, s jakým hledíme na jídelní lístek v čínské restauraci psaný čínskými znaky, můžeme stát před čínskými obrazy. Nejsou to obrazy, jaké jsme zvyklí vídat v našich muzeích a galeriích. Vidíme často květiny a ptáky, krajiny, ale již méně vídáme člověka a architekturu. Vše na obraze se zdá být stejně křehké jako čínský porcelán, stejně jemné, jakoby utkané z vláken bource morušového a stejně explozivní jako petarda naplněná střelným prachem. Není to ona „těžká“ vypracovaná evropská malba, kde cítíme a i vidíme jak se hmota předmětů pomocí světel a stínů vytváří, nabývá na váze.

Naopak, u čínských obrazů máme pocit, že jsou dílem okamžiku, že vznikly jakoby mávnutím kouzelného proutku, že by ve své lehkosti a křehkosti při otevření okna mohly s průvanem i zmizet.

Čínské malířství bývá často přirovnáváno k symfonii, ve které se styly a tradice ve znázorňování krajiny, fi gur, květin a ptáků neustále mísí, a nechávají tak vznikat nové kompozice a variace, nové vztahy a významy. Čínská říše dala sobě a světu mnoho dobrého a také trochu méně dobrého. Ať už to je zmiňovaný porcelán, střelný prach, hedvábí či papír, nebo fi lozofové Laotse, Konfucius následováni dalším velkým synem této země, který je znám jako Mao Ce- -tung, všechny plody poznamenaly svět.

Když se čínská dynastie Ming dostala ve 14. století na 300 let k moci, zažila Čína kulturní rozkvět, který se projevil především v malířství a uměleckých řemeslech. Nápadný byl zájem o žánrové malířství všeho druhu, nejčastěji barevné a realistické obrazy. Ty nejlepší, i když konzervativní, mají vysokou kvalitu, ačkoliv řada čínských kritiků na to má často opačný názor.

Odlišnému druhu malířství se věnovala takzvaná skupina „literátů“, ve které se sdružovali umělci – učenci. Nebyli malíři z povolání, ale kráčeli ve stopách dvou velkých mistrů – mistr Sung Yuan. Jejich stylem byla monochromní a abstraktní malba a hlavním motivem krajina. Čínští kritici nazývali tento styl „jižní škola” a velice si ho cenili pro jeho precizní, lehký a jistý tah štětcem a formální dokonalost. Nejslavnějším, kritiky nejvíce oslavovaným a ceněným zástupcem skupiny literátů mingského období, byl Shen Chou. Jeho dílo stojí na tradicích již zmíněné jižní školy.

Bian Jingzhao nebo také Pien Wen-Chi je autorem obrazu malovaného tuší a barvami, ze kterého pochází výřez na titulce lednového čísla Zvěrokruhu. Žil na počátku 15. století, tedy právě v době příznivě nakloněné umělcům a uměleckým řemeslům, v době dynastie Ming, která byla v Číně u moci od roku 1368 do roku 1644. Dosažitelné prameny toho o něm moc neříkají, ale v Číně, kde státní úředníci skládali už v sedmém století n.l. písemnou zkoušku způsobilosti a kde se vše zapisovalo, by se určitě něco našlo. Jedno je ale jisté, byl dvorním malířem na tehdejším císařském dvoře. Proč se ale obraz, datovaný 1413, vlastně role hedvábí určená k zavěšení na stěnu, jmenuje Tři přátelé a tisíc ptáků, není zcela jasné. Po přátelích ani vidu ani slechu, ale ptáčků nepočítaně. Zdá se, že smysl pro humor mu nechyběl.

Řadu čínských uměleckých děl najdeme ve sbírkách muzeí po celém světě a o vázách z období Ming slyšel už téměř každý. I ve fi lmech s Jamesem Bondem o nich bývá zmínka.

Cesta za tímto pokladem je poněkud dlouhá. Je prý vystaven v Palastmuseum na ostrově Formosa, kde s dalšími 620 000 objekty dokazuje bohatství čínské pětitisícileté historie. Formosa, toť bývalá holandská kolonie nedaleko čínských břehů, Formosa, toť dnešní Tchaj-van.