Robert Clow Todd: Zamrzlý vodopád v Montmorency
Jeho zakázky bylo malování heraldických štítů a domovních znamení, kočárů, zlacení a polychromie dřevěných soch a dalších ozdobných prvků na architektuře. Dokonce měl prý vyzdobit nástěnnými malbami vilu dobře situovaného občana v Torontu. Ze záznamů jednoho z jeho žáků vyplývá, že se mu nedařilo zrovna nejlépe. Toronto bylo v té době mladé a nijak bohaté město a pro umělce jeho zaměřenění chyběla klientela. To byl asi důvod, proč se nakonec specializoval na portréty a žánrové obrazy, které se z jeho tvorby zachovaly. Robert Clow Todd je dnes znám díky svým relativně malým olejomalbám z období svého pobytu v Quebecku. Majitelé sportovních koní si své miláčky nechávali portrétovat i se saněmi a někdy i se sebou samými před monumentálními vodopády, které v zimě zamrzaly a měnily se v pohádkovou ledovou homoli. Tyto vodopády byly jeho oblíbeným motivem po celý rok, i v letních měsících. Stejně jako překladiště dřeva v Quebecku. Obrazy dokazují, že se živě zajímal o dění kolem sebe, jsou plné života a mohou někomu připomínat řadu evropských malířů, kteří v detailech svých obrazů neopomenou ony drobnosti, jež zpestřují scénu zachycenou na obraze. Stačí se přestat dívat na hlavní protagonisty děje a najednou objevíme skotačící psy, diskutující dámy či hrající si děti. Obrazů, které namaloval a které se dochovaly, moc není a v Evropě se s těmito obrazy nesetkáme. Je třeba vyrazit za moře a navštívit Kanadu, potažmo Art Gallery of Ontario, kde se tento obraz The ice cone, Montmorency Falls dá na vlastní oči uvidět. Stále platí, že obraz vydá za tisíc slov, a tato malá, olejovými barvami malovaná svědectví o životě v kanadském městečku Quebeck ve druhé polovině devatenáctého století to jen potvrzují. |