Fyt, 1611–1661
Jako ústřední motiv obrazu se zvířata začínají objevovat už ale během 16. století a jeden z nejznámějších případů je akvarel zajíce od Albrechta Dürera. A o jedno století později začínají tato zátiší se zvířaty malíři obohacovat, na scéně se objevují celé skupiny zvířat. A byli to právě holandští malíři Roelant Savery, Paulus Potter, se kterými jsme už měli tu čest se na titulkách Zvěrokruhu setkat, a Frans Snyders. Poslední byl žákem Pietera Bruegela mladšího, s jehož malířskými předky jsme se ve Zvěrokruhu také seznámili, a zase žákem posledního, tedy Franse Snyderse byl autor obrazu, s nímž se na titulce setkáváme dnes. Antverpský rodák Jan Fyt. Narodil 15. března 1611 a zemřel v listopadu o padesát let později tamtéž, tedy ve svém rodném městě Antverpy. Informace o něm jsou kupodivu poněkud sporé. Někdy okolo roku 1630 byl přijat do cechu svatého Lukáše cechu (malířský cech) a tři roky na to se vydal na studijní pobyt do Paříže, odkud pokračoval do Itálie. Po svém návratu se specializoval na obrazy zvířat a zátiší s květinami či ovocem. Chcete-li nějaký jeho obraz vidět na vlastní oči, je celkem jedno, v kterém koutě našeho globalizovaného světa se právě nacházíte. Londýn, New York, Michigan, Vídeň, Paříž, Florencie, Kodaň, Jerevan, Amsterdam, Cambridge, Madrid, Petrohrad, atd. Samozřejmě to nejsou všechna města, v jejichž galerii alespoň jeden obraz od Jana Fyta můžete spatřit. Nejblíže ovšem je Bratislava. Slovenská Národní galerie vlastní dva kousky: Poľovnícke zátišie s hlavou poľovníckeho psa a Lovecké zátišie so psíkom. Ale pokud se spokojíte pouze s obrazem obrazu, internet je téměř bezedný. |