|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, a jeho následné změny a doplňky ukládá povinnost provádění inventarizace majetku a závazků vedených v účetnictví a operativní evidenci. Inventarizací majetku a závazků se ověřuje, zda stav majetku a závazků vedený v účetnictví a operativní evidenci odpovídá skutečnosti. 1. Druh a lhůty inventarizace Inventarizace majetku a závazků jsou: a/ Řádné periodické inventarizace:
b/ Mimořádné inventarizace se provádí:
2. Inventarizační komise Inventarizační komisi jmenuje představenstvo nebo revizní komise (viz.příloha). 3. Provádění inventarizací a/ Postup při inventarizacích se musí organizovat tak, aby se provedlo úplné a správné zjištění skutečných stavů majetku a byl minimálně narušen provoz KVL ČR. b/ Skutečné stavy majetku a závazků se zjišťují inventurou: fyzickou u majetku hmotné povahy, vychází se při tom z jednotek použitých v účetnictví, dokladovou u závazků a pohledávek a u ostatních složek majetku, u nichž nelze provést fyzickou inventuru. Dokladová inventura spočívá v prověření správnosti stavu příslušného účtu nebo stavu podle zápisu v operativní evidenci na základě dokladů, které ověřují tento stav. c/ Předseda inventarizační komise si vyžádá před zahájením inventarizace stav účetní evidence, případně stav operativní evidence inventarizovaného majetku. Odpovědné osoby za vedení účetní nebo operativní evidence jsou povinny požadované materiály předložit v termínu stanoveném předsedou inventarizační komise. d/ Pracovník odpovědný za hospodářské prostředky musí spolupracovat při provádění inventarizace s inventarizační komisí. e/ Stavy hospodářských prostředků se zaznamenávají v inventurních soupisech. Inventurní soupisy se vyplňují čitelně inkoustem, propisovací tužkou nebo strojem. Jednotlivé stránky se pořadově číslují a musí být podepsány hmotně odpovědnou osobou a všemi členy inventarizační komise. Soupisy se vyhotovují minimálně s jednou kopií, z toho originál je předán s ostatními písemnostmi inventarizační komise ke kontrole prezidentovi. Kopie zakládá a archivuje hmotně odpovědná osoba. f/ Inventurní rozdíly se zaznamenávají v inventurních soupisech. Inventurní rozdíl je buď manko nebo přebytek. U všech rozdílů (manko i přebytek) se musí hmotně odpovědní pracovníci písemně vyjádřit k důvodu jejich vzniku. g/ Inventarizační komise označí v inventurních soupisech všechen poškozený, znehodnocený či jinak neplnohodnotný majetek. Hmotně odpovědná osoba písemně odůvodní vznik neplnohodnotného majetku. h/ Po skončení inventarizace inventarizační komise zpracuje zápis o provedení inventarizace (vzor zápisu o provedení inventarizace pokladní hotovosti a cenin viz příloha), který doloží předepsanými písemnostmi ověřujícími správnost a průkaznost provedené inventarizace a toto vše předá zástupci orgánu, který inventarizační komisi jmenoval do 7 kalendářních dnů po skončení inventarizace. 4. Vypořádání inventarizačních rozdílů Zákon o účetnictví ukládá účetním jednotkám je vyúčtovat ještě do běžného účetního období. Postupy účtování stanovuji závazný způsob jejich účtování: a) přebytky do mimořádných výnosů (účet 688-Ostatní mimořádné výnosy) s výjimkou:
b) manka do mimořádných nákladů (účet 582 – Manka a škody) s výjimkou
5. Postup představenstva Představenstvo zkontroluje veškeré písemné materiály, které mu byly předány inventarizační komisí a rozhodne o návrhu na vypořádání inventurních rozdílů nejpozději do termínu řádné roční závěrky KVL ČR. 6. Závěrečná ustanovení Nedodržování stanovených postupů a ustanovení této směrnice bude posuzováno jako porušení pracovní kázně se všemi důsledky z toho plynoucími. Termínovaný plán inventur:
*) u DNIM s pořizovací cenou od 20001,- Kč a u DHIM s pořizovací cenou od 3000,- Kč **) Stav majetku se opraví o přírůstky a úbytky uvedeného majetku za dobu od ukončení fyzické inventury do konce účetního období, aby byl prokázán stav ke dni účetní závěrky. Poznámka: rozvahový den = 31.12. běžného roku Příkaz představenstva (revizní komise) k provedení inventarizace hospodářských prostředků v rozsahu:
kde hmotně odpovědnou osobou je: …………………………………………………………….
Inventarizace bude provedena ke dni: …………………………… Datum zahájení inventarizace: …………………………… Datum ukončení inventarizace: …………………………… Inventurní soupis pokladní hotovosti Dne ………………… byla provedena inventura pokladny CZK. Stav pokladní hotovosti k uvedenému datu činí ………………….. Výčetka
Zjištěný stav pokladní hotovosti odpovídá stavu zjištěnému v účetnictví.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||