Poradna: Etika II. upřesnění
- Eva2011-04-14 10:42:5584.42.252.163Pane doktore, děkuji za odpověď, ale asi jsem se nepřesně vyjádřila - já jsem nepodala stížnost na RK ani ji nechci podávat. Prošla jsem si zdejší poradu a souhlasím s tím, že hlavní komunikace má probíhat mezi chovatelem a veterinářem. Jen se na Vás obracím s dotazem zda mám právo požadovat po svém veterináři, který mi léčil pejska před více než rokem (ten uhynul, ale neviním veterináře) ještě konzultaci k průběhu léčby a celému případu. Když jsem o to požádala, pan doktor mě velmi striktně odmítá, že mi již vše sdělil.
Odpovídající: MVDr. Ondřej RychlíkPřečtěte si, prosím, záhlaví této poradny. Jistě seznáte, že neslouží jako diskusní fórum a navíc Váš dotaz je spíš etický a právní a nemá přímou souvislost s nějakým, právě nemocným, zvířátkem. Tak naposledy k této věci: Ano, máte právo požadovat konzultaci. Veterinární lékař Vám nemusí vyhovět. Konzultace ( porada, informace obecně) je odborný úkon. Zpravidla je součástí léčby a je chybou veterináře, pokud by Vám při navržení diagnostických úkonů a vedení léčby nepodal patřičná vysvětlení a zdůvodnění. Struktura a objem takových informací je vždy individuální a je na Vás, abyste se veterinárního lékaře vždy na všechno zeptala, nedostačuje-li Vám objem informací, které Vám podal sám. Ve Vašem případě, chápu-li dobře, již informace součásti diagnostiky a léčby nejsou, neboť pacient více než před rokem uhynul. Jsme u konzultace. Konzultace, např. na našem pracovišti, je odborný veterinární úkon. Jako takový je zpoplatněn. Za normálních okolností klient, který chce konzultovat de facto uzavírá ústní kupní smlouvu na nákup informací. Takový úkon neslouží k záchraně života pacienta, nebo k zabránění jeho utrpení a tak má i druhá smluvní strana, v tomto případě veterinář, právo smlouvu neuzavřít a tudíž nekonzultovat.
S pozdravem
MVDr. Ondřej Rychlík